سئو یا برنامه نویسی؟

سئو یا برنامه نویسی؟

وب سایت ها در آغاز با محدودیت های بسیار زیادی روبرو بودند و توانایی مدیریت مهم ترین عملیات های روزمره دنیای واقعی را نداشتند. این محدودیت به لطف توسعه قابل توجه کدها در برنامه نویسی و همچنین تکنیک های محتوا نویسی که امروزه اصلی ترین فاکتورهای موفق ترین سایت ها به حساب می آیند، مورد غلبه قرار گرفت و حالا فضای محدود وب به «دنیای وب» تبدیل شده است و هر کاری در بستر آن شدنی است.

نکته بسیار حائز اهمیتی که شاید در این میان فراموش کرده باشید، نقش طرح ریزی سئوی سایت در گسترش کد و محتوا نویسی سایت می باشد. در واقع این تحولات شبکه ای مانند زنجیره ای متصل به یکدیگر در بازه زمانی نسبتاً کوتاهی، دنیای وب را زیر و رو نمودند.

هیچ شکی در این نیست که بهینه سازی سایت تحت همکاری هر دو حرفه برنامه نویسی و تولید محتوا انجام می پذیرد، اما بسیاری این سؤال را در ذهن دارند که «آیا می توان تنها با تکیه بر یکی از این تخصص های مطرح در حوزه وب، سئوی سایت را افزایش داد؟». همچنین «آیا معیاری برای برتری هر یک از این دو عامل نسبت به یکدیگر وجود دارد؟».

قصد داریم تا با بررسی سئوی سایت و دو عامل اصلی تأثیرگذار بر آن یعنی محتوا و کدهای سایت به طور جداگانه، به جمع بندی مفیدی در این باره برسیم.

پیدایش سئو

داستان به سالی بر می گردد که شرکت گوگل تصمیم گرفت معیاری برای پایین آوردن سایت های کپی گر و به اصطلاح به درد نخور به منظور بالا بردن و حفظ محبوبیت خود و به دست آوردن رضایت کاربرانش، تعیین کند. معیاری که به الگوریتم «پاندا» معروف است.

وظیفه این الگوریتم، دسته بندی سایت ها طبق کیفیت محتوای آن ها و براساس آن، تشویق سایت های با کیفیت محتوای خوب و مفید و تنبیه شیادان کپی کار است که با معیاری استاندارد صورت می گیرد. پس از آن فعالیت هایی همچون تولید محتوا، از اهمیت بسیاری برخوردار گشتند.

سئو چیست و چرا مهم است؟

سئو چیست و چرا مهم است؟

مفهوم بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو یا همان SEO، زمانی مطرح گردید که شرکت گوگل با هدف قدردانی از سایت های مستقل و حرفه ای در زمینه ارائه خدمات به کاربران و از سوی دیگر کنار گذاشتن سایت های غیر مفید و کپی کار، الگوریتمی را طراحی و معرفی نمود.

طبق الگوریتم طراحی شده توسط گوگل، از سال 2011 مدیران سایت برای دست یابی به رتبه های برتر در موتور جستجوگر که همان سایت هایی هستند که عناوین آن ها در اولین صفحه سرچ نشان داده می شوند، موظف اند در طراحی و محتوای سایت خود استانداردهایی مطابق این الگوریتم را رعایت کنند.

اکنون یک دهه است که دیگر نتایج جستجوی هر عبارتی به صورت هوشمندانه و طبق اصول و ضوابطی است که سایت ها توانسته اند در ساختار خود به خوبی از آن ها بهره ببرند. رقابت بر سر صعود و ثبات در ده عنوان اول پیشنهادی طبق کلید واژه، بسیار بالاست.

اولین شرط وارد این رقابت شدن، عدم تقلب و کپی از سایت های دیگر است. همچنین می بایست نهایت تخصص و سلیقه را هم در طراحی و هم در محتوای سایت به کار برد.

دومین عامل مهم، آشنایی کامل با الگوریتم پاندا و عملکرد آن در انتخاب و دسته بندی سایت هاست. برای پیروزی در این چارت به طور مستمر در حال تغییر، تنها استعداد ذاتی پاسخگو نیست.

سئوی محتوا و مراحل آن

تأکید می کنیم که گام اول برتر و مفید شناخته شدن توسط ربات های آنالیزور گوگل، کپی نکردن است. سپس رعایت قواعد نگارشی و املایی که به میزان سواد و دقت نویسنده بستگی دارند، عاملی در جذب کاربران به محتوای شما و همچنین رتبه گرفتن شماست. اما اهمیت هردوی این ها روی هم به اندازه پیاده سازی اصولی الگوریتم نخواهد بود.

مهم ترین مشخصه های محتوای سایت دارای سئوی قوی، به شرح ذیل می باشند:

  • عنوان سایت دارای کلمه کلیدی، غیر طولانی و توضیح دهنده محتوای اصلی
  • توضیحات زیر عنوان با حجم 50-140 کاراکتر با قابلیت تبلیغ محتوا و جذب کاربر
  • آدرس URL دارای کلمه کلیدی و غیر طولانی، دارای کلمات انگلیسی و فارسی به صورت همزمان
  • سرتیترها که حداقل 60 درصد آن ها دارای کلمه کلیدی و همچنین غیر طولانی اند
  • متن اصلی پاراگراف بندی شده (بیشتر از یک خط و کمتر از چهار خط)، بدون غلط نگارشی و املایی
  • برخورداری از لینک های داخلی به جهت ارتباط دادن محتواهای داخل یک سایت و افزایش بازدید از تمام آن ها و لینک های خارجی با هدف اثبات ادعای شما از طریق منابع موسخ خارجی

سئوسازی از طریق برنامه نویسی

برنامه نویسی به زبان ساده، استفاده از کدها جهت طراحی ساختار وبسایت ها و اضافه نمودن امکاناتی است که نظیر آن ها در هیچ سایت ساز آماده ای یافت نمی شود. لازمه این کار تسلط بر زبان های مخصوص آن است و فرآیندی است بسیار زمان بر، دشوار و تخصصی.

هرچقدر از مزایای ساخت سایت و ارتقاء سئوی آن از طریق برنامه نویسی صحبت کنیم، باز هم کافی نیست. البته این تخصص متأسفانه معایب آزار دهنده ای از جمله زمان گیر بودن و بسیار تخصصی و پیچیده بودن را نیز به همراه دارد.

انواع زبان برنامه نویسی

همانطور که در قبل نیز مطالعه فرمودید، شرط اصلی برنامه نویسی، تسلط کامل به هر یک از زبان های مربوط به آن است. مطرح ترین کدهای برنامه نویسی سایت ها در بستر اینترنت عبارت اند از:

  • PHP
  • MySQL
  • C++
  • C#
  • CSS
  • JS
  • HTML
  • Java
  • Java Script
  • Python
  • Swift

و…

کاربردهای سایت کدنویسی شده

برخورداری کامل از دانش و زبان های مخصوص برنامه نویسی، هر غیر ممکنی در ساخت سایت را برایتان ممکن می نماید! برخی از کاربردهای تمام نشدنی ساخت طراحی با کدنویسی عبارت اند از:

  • اجرای سیستم های قرعه کشی در داخل سایت
  • سیستم اطلاعیه ها یا خدمات به صورت پیامکی
  • ایجاد درگاه های پرداخت اینترنتی
  • برخورداری از امنیت داده ای بسیار بالا
  • قابلیت هایی از جمله تغییر یا عودت سفارش
  • و…

سئوی محتوا یا برنامه نویسی؟

سئوی محتوا یا برنامه نویسی؟

اکنون نوبت جمع بندی و نتیجه گیری نهایی است. ما تصمیم گرفتیم ابتدا به طور تقریباً مفصل به شرح هر یک از این موارد بپردازیم تا بحث ناگفته ای نماند و اطلاعات شما در این زمینه کامل تر گردد.

قضاوت این که کدام یک در سئو فرندلی شدن سایت مؤثرتر واقع می شود، با خودتان است، اما لازم به ذکر است که موفقیت یک سایت بهینه سازی شده، حاصل همکاری دو جانبه این دو عامل است و تنها با بسنده کردن به یکی از آن ها نمی توان انتظار زیادی از پیشرفت صفحه وب خود داشته باشید.

در صورت نیاز به دریافت راهنمایی ها و مشاوره های لازم می‌توانید از تیم تخصصی رشد ۳۶۰ بهره مند شوید. یکی از خدمات تخصصی تیم رشد 360 ظراحی سایت و سئو سایت می‌باشد که شما می‌توانید به راحتی از خدمات این شرکت بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link