موشن گرافیک با افتر افکت

موشن گرافیک با افتر افکت

موشن گرافیک یا ویدیوهایی که پیام ما را به صورت متحرک به بیننده انتقال می دهند در صنعت سینما، تبلیغات، انیمیشن و… مورد استفاده قرار می گیرند.

این هنر با برنامه های مختلفی در این زمینه قابل اجرا بوده که از مهم ترین و بهترین های آن می توان به نرم افزار افتر افکت اشاره کرد که در ادامه به کاربرد ها و ویژگی های این برنامه می پردازیم.

 

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک یا گرافیک متحرک مهارتی است که اساس آن بر پایه تحرک است که در آن صدا و حرکت و طراحی گرافیک باهم ترکیب می شوند تا بتوانند با بیننده ارتباط عمیقی ایجاد کنند و تاثیر بیشتری بر او بگذراند، محصولی جذاب که تولیدش نسبت به یک انیمیشن کامل ارزان تر است و یک راه عالی برای رساندن نظر شما به صورت کاملا مقرون به صرفه است.

زمینه های استفاده از موشن گرافیک

کار حرفه ای موشن گرافیک از زمان ظهور گرافیک سینمایی شروع شد و امروزه در صنعت سینما، تلوزیون، فیلم سازی، افززودن جلوه های بصری و منحصر به فرد، و استفاده در تولید و طراحی وب سایت های مختلف به صورت گسترده استفاده می شود.

دیگر زمینه های آن بازاریابی و تبلیغات بوده و در طراحی کاراکتر های کارتونی و ساخت انیمیشن، تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و استیکر های متحرک و…کاربرد دارد.

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

این دو مهارت بسیار شبیه به یکدیگر هستند اما با این تفاوت که انیمیشن به صورت داستانی عمل می کند و یک شخصیت داستانی را مورد توجه قرار می دهد و کاربردش در سینما و سرگرمی است، اما موشن گرافیک جنبه های سمبولیک را مورد توجه قرار می دهد و براساس تصاویر و عناصر بصری از جمله  فرم، رنگ، بافت و حرکت عمل می کند و کاربردش در برندسازی و تبلیغات و جلوه های ویژه است.

نحوه استفاده از تکنیک های موشن گرافیک

استفاده از این تکنیک نیازمند داشتن تسلط بر مهارت های طراحی و ترسیم الگوهای بصری همراه با خلاقیت و داشتن ذهنی پویا است که توانایی داستان پردازی خلاقانه داشته باشد.

علاوه بر آن اضافه کردن ایده ها در نرم افزار های کامپیوتری که خود نیازمند تسلط بر نرم افزار های مورد نظر است، سپس با افزودن افکت و ویرایش های متعدد محتوای خود را در قالب یک محتوای جذاب ارائه دهد.

از مهم ترین نرم افزار ها برای انجام کار موشن گرافیک می توان به افترافکت، ادوبی فتوشاپ، پریمیر پرو، cinema 4D، Mocha AE و.. اشاره کرد .

نحوه استفاده از تکنیک های موشن گرافیک

نرم افزار افتر افکت

نرم افزار افترافکت شناخته شده ترین برنامه ای که برای افکت گذاری های جذابی که دارد استفاده می شود و مهم ترین برنامه ای است که باید به عنوان یک هنرمند در این حوزه به آن تسلط پیدا کنید و نمی توانید برای آن جایگزینی پیدا کنید.

کار با این برنامه به دلیل ساختار ساده ای ک دارد راحت بوده و مانند بقیه برنامه های ویرایش فیلم در دنیا از سیستم لایه ای یا layer استفاده می کند. ساخت ویدیو های تبلیغاتی تماما از طریق این برنامه قابل انجام است و 90% تبلیغات ویدیویی در مکان های مختلف با این نرم افزار ساخته می شوند.

ویژگی های نرم افزار افتر افکت

 از مهم ترین ویژگی های این نرم افزار می توان به نمایش و ترسیم لوگو، طراحی عنوان انیمیشن، آهنگسازی سه بعدی، برداشتن اشیاء، طراحی نمایش اسلایدری، ایجاد ماکت های طراحی وب سایت، تایپو گرافی حرکتی و شبیه سازی و الگوسازی اشاره کرد.

کاربرد های افتر افکت:

کاربرد های افتر افکت به سه بخش کلی تقسیم می شوند:

  • جلوه های ویژه
  • موشن گرافیک
  • کامپوزیت

جلوه های ویژه به معنای ایجاد هر آن چیزی است در ذهن شما وجود دارد ولی در دنیای واقعی امکان پذیر نیست.

بعضی وقت ها ما می خواهیم که آن جلوه ویژه دیده بشود مثل نمایش دادن یک انفجار یا تصادف و یا حیوانات عجیبی که در واقعیت وجود ندارند، بعضی وقت ها هم می خواهیم کسی متوجه جلوه ویژه ما نشود مانند خلق یک شهر یا سرزمین رویایی اما طوری که بیننده متوجه نشود تصاویری که می بیند حقیقی نیست.

موشن گرافیک به معنای ایجاد طرح های گرافیکی متحرک مانند تبلیغات، تیزر های تلوزیونی و…است، ترکیب بندی یا کامپوزیشن مرحله آخر یک پروژه است که در آن لایه های مختلف از فیلم را کنار هم قرار می دهیم و رنگ و نور آن را اصلاح کرده تا به یک ترکیب قابل قبول برسیم.

کاربرد های افتر افکت

تفاوت افتر افکت سایر نرم افزار ها

برنامه ادوبی افتر افکت که توسط شرکت ادوبی سیستمز توسعه یافته است یک نرم افزار ویدیویی قدرتمند است که برتری آن نسبت به برنامه های دیگر در ایجاد جلوه های ویژه و ترکیب بندی است و ابزار های دیگر مانند اعمال جلوه های کنترل حرکت، کنترل رنگ، کنترل سایه ها و عنوان ها در افتر افکت بسیار گسترده است در حالی که در برنامه های دیگر فقط برخی از این موارد وجود دارد.

ناگفته نماند که این برنامه گزینه های کمتری برای کار با ویدیو ها و ترکیب آنها دارد و همچنین فاقد یک میکسر صوتی کلیپ قوی است ولی چنین مواردی به معنای  سطح پایین بودن این برنامه نیست بلکه همان طور که گفته شد تمرکز اصلی این برنامه چیز دیگری است.

این برنامه ساختار پیچیده ای درون خود دارد ولی برای استفاده بسیار راحت بوده و به همین دلیل موجب شده سرعت کمی داشته باشد.

مسیر کار با این برنامه:

شما در مسیر یادگیری و کار با این برنامه یاد می گیرید پروفایل های شخصی برای خود بسازید و اطلاعات خود را به شکلی زیبا در آن قرار دهید، یاد می گیرید آیکون های آماده و ثابت را متحرک کنید و زیر نویس های تبلیغاتی بسازید، متن های متحرکی که هنگام پخش فوتبال یا فیلم در پایین صفحه نمایش داده می شوند.

همچنین پیش نمایش و راهنمای یک وب سایت و یا یک اپلیکیشن را بسازید، شما با این برنامه می توانید هر چیزی را به حرکت در بیاورید، یک صحنه بزرگ را بزرگ تر کنید، صحنه های جدیدی را خلق کنید و هر چیزی را که می خواهید در نمای سه بعدی به نمایش بگذارید، جلوه های بصری خیره کننده ایجاد کنید، عناصر پروژه را دستکاری کنید و در نهایت از چیز شگفت انگیزی که خلق کرده اید لذت ببرید.

آموزش کار و ساخت موشن گرافیک با افتر افکت

در ابتدا شما برای شروع یک پروژه باید یک composition بسازید، برای این کار روی این قسمت کلیک کرده و گزینه new composition رو بزنید، پنجره ای مربوط به تنظیمات ساخت compositon برای شما باز می شود همچنین برای راحتی کار می توانید ویدیو خود را بگیرید و داخل این پنجره رها کنید تا با توجه به مشخصات ویدیو یک composition ساخته شود.

حال با توجه به پروژه باید تنظیمات composition را تغییر دهید:

  • قسمت اول perest بوده که شما با کمک آن می توانید انواع سایز های تلویزیون و سینما را انتخاب کنید.
  • Width اندازه عرض تصویر است.
  • Height اندازه ارتفاع تصویر است.
  • Fram rate یعنی هر ثانیه از تصویر ما از چند تصویر تشکیل شده است.
  • Resulation کیفیت دید ما به تصویر است و تاثیری بر خروجی نهایی ندارد، یعنی شما می توانید resulation پایینی داشته باشید اما با کیفیت HD خروجی بگیرید.
  • Stsrt Timecode که برای زمان شروع composition ما است و معمولا روی صفر قرار می دهیم.
  • Duration مدت زمان composition برای کاری که می خواهیم انجام دهیم.

پنجره Project

در این پنجره می توانید نمایش کوچکی از پروژه خو داشته باشید، فایل اضافه یا حذف کنید، اگر تعداد لایه های شما زیاد است می توانید آنها را جستجو کنید.

 

پنجره composition

در این پنجره شما می توانید فیلمی وارد کرده و آن را ویرایش کنید، در پایین این پنجره گذینه هایی برای شما وجود دارد:

  • یک پیش نمایش از مشخات هر فایل
  • با این قسمت شما می توانید تنظیم کنید که چند درصد از این تصویر را می خواهید ببینید، برای اگر روی 100 % قرار می دهید می توانید تمام ابعاد آن را مشاهده کنید و با زدن کلید H گزینه hand tool برای شما فعال شده و می توانید در محیط بچرخید.
  • با این قسمت می توانید صفحه محیط را شطرنجی کرده و فایل هایتان را بهتر جا به جا کنید.
  • با این گزینه می توانیم دستور بدهیم که mask هایی را که با pen tool ساخته ایم نمایش داده بشوند یا نه.
  • زمان پروزه را به ما نشان می دهد.
  • گرفتن عکس از پروژه ولی این عکس ذخیره نمی شود و شما می توانید این عکس را بعدا جهت مقایسه ببینید.
  • با این گذینه عکس گرفته شده را مشاهده می کنید.
  • برای مشاهده کانال های مختلف در محیط های سه بعدی و PNG.
  • تنظیم کیفیت نمایش پنجره composition .
  • برای نمایش قسمت های مختلف پروژه.
  • اگر از کانال الفا استفاده کرده اید می توانید در این قسمت صفحه شطرنجی آن را مشاهده کنید.
  • برای تنظیم لایه های مختلف به صورت سه بعدی.
  • در این قسمت می توانید چند دید از بالا و چپ داشته باشید.
  • می توانید محیط composition را روشن کنید.

پنجره TimeLine

در این قسمت می توانید همان زمانی را که می خواید وارد کنید تا برای شما اجرا شود، می توانید برای راحتی کار خود نمایش بعضی از لایه های سنگین را غیر فعال کنید یا هر تعدادی که می خواهید تا راحت تر و سریع

تر کار خود را انجام دهید و در آخر تمام لایه ها را فعال کنید، همچنین می توانید با گزینهmotion blur حرکت لایه مورد نظر را واقعی ت زیبا تر کنید، در این پنجره می توانید حالت سه بعدی را برای لایه های مختلف فعال کنید و در پنجرهcomposition آن را پچرخانید.

پنجره Effects & Presets

در این پنجره می توانید هر پلاگین یا پرستی که دارید را مشاهده کنید، به طور معمول این فایل ها در این قسمت قرار دارند و اگر نبود می توانید آن فایل را در پوشه پلاگین نرم افزار به آدرس Adobe After Effects CC 2014\Support Files\Plug-ins\Effects کپی کنید.

پرست ها هم تنظیمات ذخیره ای شده هستند، برای مثال با کمک چند پلاگین یک جلوه زیبا ساخته اید که که می توانید آن را ذخیره کنید، ادرس ذخیره این پرست هاAdobe After Effects CC 2014\Support Files\Presets اینجا بوده و شما با کپی پرست در این قسمت می توانید در پوشه Animation prest آن را داشته باشید.

پنجره preview

در این قسمت می توانید ویدیو خود را اجرا کنید، می توانید ویدیو را پخش یا متوقف کنید و یا با قسمت Ram Preview (اولین قسمت سمت راست) می توانید ویدیو را بدون صدا پخش کنید برای این کار می توانید از کلید شماره صفر از قسمت اعداد هم استفاده کنید.

قسمت Frame Rate برای مشخص کردن کیفیت پخش ویدیو است و در قسمت Skip می توانید مشخص کنید که در هنگام پخش چند فریم جا بگذارد، در پنجره Time Line می توانید نقطه شروع و پایان دیگری برای خود قرار دهید و در پنجره Previw با زدن تیک From Curreent Time فقط همان قسمت انتخابی ما پخش شود.

منوی Layer

در این قسمت میتوانید لایه جدیدی به وجود بیارید و نوع آن را مشخص کنید و همچنین می توانید لایه های قبلی را مدیریت کنید. این ها آموزشی مقدماتی برای کار با این برنامه بود تا بتوانید بدون سردگمی اولیه متوجه قسمت های مختف آن شده و کار و پروژه خود را شروع کنید.

موشن گرافیک در رشد 360

همانطور که می دانید موشن گرافیک کاربرد های گسترده ای دارد. تبلیغات و بازار یابی یکی از زمینه هایی است که موشن گرافیک بسیار در آن نقش پر رنگی دارد.

شما می توانید از موشن گرافیک برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنید. اگر این امکان را ندارید تا خود طراحی موشن گرافیک را بر عهده بگیرید می توانید این وظیفه را به رشد 360 بسپارید تا نتیجه بی نظیری بگیرید.

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک یا گرافیک متحرک مهارتی است که اساس آن بر پایه تحرک است که در آن صدا و حرکت و طراحی گرافیک باهم ترکیب می شوند تا بتوانند با بیننده ارتباط عمیقی ایجاد کنند.

کاربرد های افتر افکت چه هستند؟

جلوه های ویژه_موشن گرافیک_ کامپوزیت

مهم ترین نرم افزار های ساخت موشن گرافیک کدام ها هستند؟

افتر افکت، فتوشاپ، پریمیر پرو، cinema 4D، Mocha AE و..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 9 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link