بازاریابی دهان به دهان چیست; مدل ها، استراتژی، مزایا و معایب

بازاریابی دهان به دهان چیست; مدل ها، استراتژی، مزایا و معایب

سفر در زمان به گذشته و به دهه هایی نه چندان دور، سبک های متفاوتی از تبلیغات و برند سازی را پیش روی ما قرار می دهد. یکی از انواع سبک های سنتی بازاریابی در جهان؛ از یک فرد به فرد دیگر است. حتما برای شما پیش آمده است که بر اساس توصیه یک دوست و یا راهنمایی یک همکار اقدام به خرید و سفارش محصولی کرده باشید.

آیا تا به حال پس از کسب تجربه ای جذاب در خرید، آن محصول را به دوستان خود پیشنهاد داده اید؟ برند های مدرن و امروزی؛ از این شیوه کارآمد برای گسترش نام برند و افزایش مخاطبان خود استفاده می کنند. نام دیگر این گونه از بازاریابی؛ بازار یابی دهان به دهان است.

آیا می دانید بازاریابی دهان به دهان چیست; مدل ها، استراتژی، مزایا و معایب آن کدامند؟ در ادامه این مقاله با ما در رشد360 همراه باشید تا به بررسی ویژگی های بازاریابی دهان به دهان بپردازیم.

بازاریابی دهان به دهان چیست; مدل ها، استراتژی، مزایا و معایب

آیا می دانید بازاریابی دهان به دهان چیست؟

Word Of Mouth یا بازاریابی دهان به دهان؛ زمانی اتفاق افتاده است که داستان ها و مطالبی از یک برند در گفتگوی مردم حضور داشته باشد. برند ها به دنبال طراحی رویداد هایی هستند که سبب بحث و گفتگو در میان مخاطبان باشد. پس از طراحی این رویداد ها توسط برند، مشتریان، مخاطبان و حتی منتقدان شما؛ بازاریابان شما خواهند بود.

کسانی که محصول یا خدمات شما را در زیر ذره بین قرار داده اند و با آن قصه گویی می کنند. برای آن که بدانید بازاریابی دهان به دهان چیست، باید به فعالیت های برند های مشهور در سال های گذشته نگاهی بیاندازید. زمانی که رد بول با استفاده از یک بالن بر فراز آسمان پرواز کرد، انعکاس گسترده ای در مکالمه مردم جهان داشت.

از نمونه های موفق داخلی نیز  می توان به اسنپ اشاره نمود. آیا نمونه های دیگری را می شناسید که ویژگی های بازاریابی دهان به دهان را داشته باشد؟

انواع مدل های بازاریابی دهان به دهان؛

  • بازاریابی دهان به دهان به سبک تاثیر گذاری بازاریابی خطی
  • بازاریابی دهان به دهان به سبک دانه پراکنی
  • بازاریابی دهان به دهان به سبک ارگانیک درون مصرفی

مدل های بازاریابی دهان به دهان را بیشتر بشناسید!

مدل نخست، بازاریابی خطی است. برای نمونه ورژن های تازه ی گوشی آیفون را در نظر بگیرید. زمانی که آخرین مدل آیفون تنها یک دوربین اضافه داشت مردم جهان نه تنها شروع به صحبت کردند بلکه تصاویر و محتوای بسیاری توسط آن ها در سوشال مدیا منتشر شد.

در این شیوه برند محصول یا خدماتی تازه را ارائه می دهد که سبب بحث مخاطبان می شود. سبک دوم که به شبکه همسازی مشهور است، کنترل مکالمه ها توسط صاحبان برند در دیجیتال مارکتینگ است. با تولید محتوا و طراحی کانال هایی برای مکامله مخاطب را تشویق به صحبت می کنند.

شاید باور نکنید ولی از میان هر 10 نفر، 9 نفر وجود دارند که به توصیه های دیگران گوش می سپارند. مدل سوم بدون دخالت برند است. مشتری از خرید خود راضی است و به عنوان بازاریاب، مشتریان تازه را به همراه می آورد.

چرا باید بدانیم بازاریابی دهان به دهان چیست؟

به این آمار شگفت انگیز دقت کنید، در حدود 92 درصد از افراد مصرف کننده محصولات برند ها، بیش از هر نوع تبلیغی صحبت های نزدیکان خود را باور می کنند. بنابراین آمار، هر برندی نیاز به طراحی WOMM مارکتینگ و دانستن اینکه بازاریابی دهان به دهان چیست خواهد داشت.

نمی توانید تصور کنید که خواندن نظر مثبت کاربران برای یک محصول تا چه اندازه می تواند خیال سایر کاربران را آسوده کند. دقت کنید که درصد قابل توجهی از بازاریابی دهان به دهان در سوشال مدیا و وب سایت ها اتفاق می افتد. سوشال مدیا قابلیت انتشار محتوا به صورت ویروسی را دارد. از آن غافل نشوید.

استراتژی موفق برای بازاریابی دهان به دهان!

  • فعالیت عمیق و مستمر در شبکه های اجتماعی و طراحی محتوای جذاب و ارزشمند.
  • تولید محتوای سرگرم کننده، آموزشی و جذاب برای مخاطبان.
  • کاربران را ترغیب کنید تا محتوای شما را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.
  • از ایمیل مارکتینگ برای تعامل هر چه بیش تر با مخاطب استفاده کنید.
  • تجربه ای منحصر از خرید را برای کاربران ایجاد کنید. خدماتی جذاب و نوین را به آن ها ارائه دهید که ارزش بازگو کردن داشته باشد.
  • پس از آن که دانستیم بازاریابی دهان به دهان چیست، زمان آن رسیده که به مزایای آن بپردازیم.
  • بازاریابی دهان به دهان

3 مزایای بازاریابی دهان به دهان کدامند؟

  1. تبلیغات دهان به دهان اغلب هزینه ای برای برند ندارند. بدون آن که هزینه کنید مشتریان تازه ای به سراغ شما خواهند آمد.
  2. میزان استفاده از پلتفرم های شما افزایش خواهد یافت. زمانی که نام برند گسترش یافته است، در هنگام نیاز مخاطب شما را به یاد می آورد.
  3. آوازه ی خوب شما می تواند اعتبار برند را افزایش دهد و اعتماد مخاطب را جلب کند. به این شیوه مخاطبانی که در برابر خدمات شما گارد داشته اند نیز منعطف خواهند شد.

آیا معایب بازاریابی دهان به دهان را می شناسید؟

  1. شیوه های مختلف تبلیغات قابل اندازه گیری و گزارش گیری هستند. شما می توانید به طور دقیق بدانید که ایمیل مارکتینگ یا اس ام اس مارکتینگ تا چه میزان مفید بوده است. اما بازاریابی دهان به دهان اینطور نیست.
  2. تمرکز برندی که بازاریابی دهان به دهان را برای مخاطبان خود طراحی می کند، باید بر کیفیت سرویس دهی و محصول باشد. چرا که به همان میزان که ممکن است نظرات مخاطبان مثبت باشد؛ به همان میزان ممکن است نظرات منفی باشند.

چه شیوه هایی برای خلق بازاریابی دهان به دهان وجود دارد؟

ایجاد هیاهو و تقویت کردن آن در میان کاربران. برای نمونه ارائه یک سرویس تازه که جذابیت بالایی دارد. و یا تخفیفات بی نظیری که هر مخاطبی را به سوی دوستانش بفرستد.

نمونه ی مشهور از بازاریابی دهان به دهان چیست؟

برای نمونه کمپین برند کوکا کولا با عنوان؛ یک کوکا با دوستانتان بنوشید یکی از کمپین های مشهور است.

آیا محتوای تولید شده توسط کاربر در فضای وب در این مورد موثر است؟

بیش از 80 درصد از افراد معتقدند که معتبر ترین شاخص کیفیت محصول یا برند ها محتوایی است که توسط مخاطبان تولید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link