رابطه­ بازاریابی اینترنتی با رفتار خرید مشتریان

رابطه­ بازاریابی اینترنتی با رفتار خرید مشتریان

رشد سریع و چشم گیر حرفه­ های اینترنتی فرصت ­های بیشماری را برای افراد به وجود آورده است تا کسب و کارهای زیادی راه اندازی کنند. امروزه اینترنت توانسته دنیایی بسازد که مرزی برای آن تایین نشده و قادر است افراد را به دنیایی هدایت کند که تنها تجسم آن رویا در واقعیت هم غیر ممکن به نظر برسد.

امروزه بازاریای اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ حرف­ه ای زیادی برای گفتن دارد. مورد واضح و روشنی که وجود دارد این است که در بازاریابی آنلاین و یا حضوری چگونگی رفتار با مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است که در فروش محصولات, خدمات و معرفی تاثیر به سزایی دارد.

از مهم­ترین ویژگی­ های اینترنت این است که دیگر نیازی به حضور یک واسطه نیست. تولید کنندگان بدون نیاز به افرادی  که در زمینه­ی فروش فعالیت می­کنند قادر خواهند بود به صورت مستقیم کالاهای خود را در اختیار مشتریان بگذارند.

مزیت اینترنت در این مورد به قدری پررنگ می­باشد که هرتولید کننده­ای را وادار کرده است که کسب و کار اینترنتی را نیز به دنبال روش­های غیر آنلاین دنبال کند و یا به صورت کلی اقدامات فروش را به صورت اینترنتی پیش ببرد.

در کشورهای اروپایی و آمریکایی تحقیقات زیادی در رابطه بازاریابی اینترنتی با رفتار خرید مشتریان تهیه گشته  اما متاسفانه در ایران به این موضوع بها و ارزش زیادی داده نشده است. به هر حال هر بازاریاب باید برای توسعه و پیشرفت در کارش از نوع رفتار با مشتریان آگاه باشد.

 

رابطه بازاریابی اینترنتی با رفتار خرید مشتریان طبق نظریه­ ی هایکو و همکاران

از نظریه­ی هایکو این نتیجه به دست آمد که عواملی همانند ویژگی محصول و شیوه­ی آسان خرید کردن می­تواند به شدت بر روی خرید مشتریات تاثیر گذار باشد. مورد دیگر که بر روی خرید مشتریان اثرگذار است قیمت محصولات است.

همان طور که آگاه هستید تمامی قشرهای جامعه در یک طبقه­ی اجتماعی از لحاظ مالی  قرار ندارند و تفاوت­هایی میان آن­ها وجود دارد. بنابراین قیمت عامل تایین کننده­ای برای شناخت مشتریان است.

برای نمونه می­توان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را مثال زد. در این فروشگاه آنلاین کالاها و محصولات زیادی برای خرید وجود دارد که دسته بندی شده اند و هر فردی به راحتی قادر است هر محصولی که مد نظر دارد را بدون کمترین احساس خستگی تهیه کند.

بنابراین عامل سهولت در خرید و همچنین ویژگی محصولات به خوبی رعایت گشته و همین مورد موجب شده است که طرفداران زیادی در سراسر ایران داشته باشد.

یکی از مزایای رابطه­ی میان بازاریابی اینترنتی و خرید مشتریان آگاه شدن از بروز ترین محصولات است. یعنی زمانی که شما از طریق اینترنت اقدام به خرید یک کالا می­کنید, می­توانید مدل­های بروز شده و جدید را نیز در همان لحظه مشاهده کنید و نظر خود را برای خرید تغییر دهید.

زمانی سناریوی خرید به صورت اینترنتی جذاب خواهد بود که خرید موفقیت آمیز بوده باشد و مشتریان رضایت کامل از محصول داشته باشند. در این مواقع تعداد فروش روز به روز افزایش خواهد یافت.

توجه داشته باشید که هرچند خرید به صورت اینترنتی راحت­تر از هرگونه خریدی است اما مشکلاتی را نیز به همراه دارد. متوجه شدن این موضوع که مشتریان دقیقا چه محصولی را مد نظر دارند کار دشواری است وبه راحتی نمی­توان در بازاریابی اینترنتی هرگونه محصولی را با هر ویژگی قرار داد.

معمولا فروشنده­های اینترنتی به تعداد فروش از یک محصول نگاه می­کنند. مشخص است که هرچه شمار فروش یک کالا بیشتر باشد,  از آن محصول به تعداد بیشتری تهیه و به فروش می­رسانند.

در ایران زیرساخت­های مناسبی برای بازاریابی تهیه نشده است به همین خاطر  هنوز عده­ی زیادی معتقدند که خرید اینترنتی کاربیهوده­ای می­باشد و جنس تحویل گرفته شده مطابق با سلیقه­ی تایین شده نیست.

رابطه بازاریابی اینترنتی با رفتار خرید مشتریان طبق نظریه­ ی هایکو و همکاران

کیفیت محصول

بازاریابی در هر دو شکل آنلاین و غیر آنلاین با کیفیت محصول رابطه ­ی مستقیم دارد. در هرشکلی اولین کلید برای موفقیت در فروش محصول کیفیت آن است.

زمانی که برای فروش یک محصول با کیفیت فروشندگان تخفیف­هایی در نظر بگیرند, افرادی که قصد خرید دارند, ارزش زیادی برای عوامل فروش قائل می­شوند. همچنین این موضوع موجب شناخته و دیده­ شدن توسط مخاطبین دیگر می­شود.

 

اهمیت بخش نظرات در بازاریابی اینترنتی و ارتباط آن با رفتار مشتریان

دربازاریابی­های اینترنتی برای آگاه شدن از رفتار مشتریان حتما باید بخشی را به نظرات وکامنت­ها اختصاص دهید. با این کار مشتریانی که قبلا محصولی را تهیه کرده ­اند رضایت خود را نشان می­دهند و این مورد هم بر روی سابقه­ ی فروشنده در فروش محصولات رضایت بخش تایید می­کند و هم سبب می­شود خریدارانی که تا به حال از آن محصول خرید نکردند اطمینان کافی پیدا کنند که همان کالای مورد نظر را تهیه کرده­اند.

اهمیت بخش نظرات در بازاریابی اینترنتی و ارتباط آن با رفتار مشتریان

قدرت و تاثیر شبکه­های مجازی

در برنامه ­های مجازی همانند اینستاگرام و تلگرام بازاریابی اینترنتی به صورت کاملا حرفه­ای در حال انجام است. بازاریابی در شبکه­های مجازی به صورتی است که هر تولید کننده پیج یا صفحه ­ای برای معرفی محصولات خود دارد. پست­ ها و استوری­  هایی در رابطه با کالاهای خود تهیه می­کند تا مشتریان را با ویژگی محصولات آشنا کنند.

بعد از گذاشته شدن هر پست مشتریان این امکان را دارند که در بخش کامنت­ ها دیدگاه سایر مشتریان را ببینند ودر نهایت برای خرید کالا تصمیماتی بگیرند.

رفتار مشتریان در شبکه­های مجازی به نوع پاسخ­گویی ادمین­ و مدیریت شبکه بستگی زیادی دارد. هرچقدر زمان و ارزشی که برای مخاطبین اینترنتی صرف شود مسلما رفتار مشتریان نیز بهتر خواهد بود .زیرا هر عملی عکس العملی به همراه دارد. همان­ طور که کیفیت خوب یک محصول فروش بهتر را به همراه دارد. نوع پاسخ­گویی نیز رفتار متقابل مشتریان را به همراه خواهد داشت.

اینفوئنسرها افرادی هستند که به شدت در این عرصه درخشیده­اند زیرا با جذب فالوور و بینندگان می­توانند تعداد خریداران را افزایش دهند. در واقع این افراد مهارت­ های زیادی در زمینه­ی چگونگی جذب مخاطب دارند. نکته­ی مهم خلاقیتی است که به کار می­گیرند و رفتار مخاطبین را تحت کنترل در می­آورند.

همان طور که گفته شد رفتار یک مشتری به عواملی مانند ویژگی یک محصول و سهولت در خرید بستگی دارد. شبکه ­های مجازی  این دو عامل را به خوبی رعایت کرده­اند و موجب موفقیت در این زمینه گشته‌اند.

رشد 360 از جمله وب سایت ­هایی است که در زمینه­ی تولید محتوا, طراحی سایت و تهی ه­ی مقاله در زمینه ­های متنوع فعالیت می­کند.

آیا در کشورهای اروپایی بازاریابی اینترنتی پاسخ گوی تمامی نیازهای مشتریان است؟

خیر. در هرجای دنیا بازاریابی اینترنتی نواقصی دارد که نمی¬توان از آن صرف نظر کرد اما میزان آن را می¬توان تغییر داد.

آیا اطلاعات و سوابق فروشنده¬ی اینترنتی می¬تواند بر روی خرید مشتریان تاثیر بگذارد؟

بله. سوابق و میزان فروش می¬تواند روی مشتریان اثر گذار باشد.

ایا دیدن کامنت¬های منفی همیشه به معنای محصول بد و بی کیفیت است؟

خیر. در برخی مواقع از روی عمد مواردی برای ضعف در فروش نوشته می¬شود که البته بر روی همه¬ی مخاطبین تاثیر گذار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 1 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link