ساخت انیمیشن به روش کات اوت

ساخت انیمیشن به روش کات اوت

در این مطلب می پردازیم به یکی از رایج ترین و قدیمی ترین سبک های ساخت پویانمایی ، این سبک کات اوت است که تکنیک ها و روش های زیادی برای انجام دارد.

این شیوه از ساخت انیمیشن دارای مجموعه ای است از انیمیشن های دو بعدی است که در ساخت آنها مواد گوناگونی به کار گرفته می شود از جمله کاغذ، پارچه و یا مقوا.

شخصیت های انیمیشن توسط انیماتور ها به قسمت های کوچک تری تقسیم می شود، به عنوان مثال اگر یک شخصیت دست ها و پا هایش به صورت جدا گانه باشند با استفاده از چسب آن ها را به هم می چسبانند و با استفاده از سیم و یا چوب این قسمت ها را به حرکت وادار می کنند و هر در مرحله از حرکت عکسی گرفته می شود.

به طور کلی کات اوت چنین مفهومی دارد، حال با ما همراه باشید تا به تعریف دقیق تری از این موضوع بپردازیم تا شما به درک بهتری از کات اوت برسید.

 

برتری کات اوت نسبت به دیگر روش ها

کات اوت یک ویژگی منحصر به فرد دارد که آن را از سایر روش ها متفاوت می سازد به عنوان مثال در مقایسه با انیمیشن سل، روش سل نیازمند نقاشی ها و طراحی های بسیاری است.

در واقع می بایست همه اعضا به صورت مجزا طراحی شوند. این در حالی است که در کات اوت شخصیت و صحنه های طراحی شده برش داده می شوند و سپس آن ها را به حرکت در می آورند.

به عبارت دیگر، این نوع ساخت انیمیشن نوع دیگری از استاپ موشن محسوب می شود که ساخت صحنه ها و شخصیت ها با کاغذ متدوال و رایج تر است. این ویژگی برای انیماتور هایی که به صورت انفرادی فعالیت می کنند کار را بسیار ساده تر می کند و آسان است.

برتری کات اوت نسبت به دیگر روش ها

روش های کات اوت

کات اوت را می توان به دو روش دستی و دیجیتالی تولید کرد. کلیت کار در روش دستی به این صورت است که می بایست عکس شخصیت ها را عکس به عکس حرکت داد اما در روش دیجیتالی این فرآیند توسط نرم افزار صورت می گیرد و حرکت های شخصیت ها فریم به فریم انجام می شود. این توضیحات به صورت کلی بود و در ادامه به صورت تخصصی تر به توضیح هر دو روش خواهیم پرداخت.

کات اوت به روش دستی

کات اوت دستی به گونه ای است که تصویر های انیمیشن به صورت چند تکه هستند و با تکه چسبانی ایجاد می شوند. به عبارت دیگر طرح هایی که روی پارچه ها، نخ های متنوع، کاموا ها، کاغذ های مختلف و مقوا ها  کشیده و ایجاد شده اند، از بخش مفصل برش داده می شوند.

سپس این برش ها توسط انیماتور ها و یا ریگ بند ها دوباره روی محلی که بودند قرار داده می شوند، به این کار اصطلاحا مفصل بندی می گویند. حرکت و چینش طرح ها و شخصیت ها به صورت فریم به فریم دچار تغییر می شود و از این مراحل عکس برداری می شود تا در نهایت موجب ایجاد توهم حرکت طرح ها شود.

کات اوت دستی خود نیز شیوه های متنوعی برای به کار گیری دارد. می توان انیمیشن را با کاغذ های سفید، کاغذ های رنگی نقاشی شده، عکس های واقعی ساخته شود.

این امکان وجود دارد که طرح ها به صورت کاملا مسطح و صاف باشند و یا می توان از اشیاء سه بعدی بهره برد. لازم به ذکر است که با استفاده از اشیاء سه بعدی انیمیشن از حالت تکنیک کات اوت خارج می شود و به تکنیک استاپ موشن تبدیل می شود.

اکثر انیماتور ها در تکنیک کات اوت برای اینکه بتوانند حالتی طبیعی تر و واقعی از ایجاد کنند از عکس های واقعی انسان ها و یا حیوانات استفاده می کنند، خروجی چنین شیوه ای شبیه به یک خیمه شب بازی دو بعدی خواهد شود.

می توان گفت که تکنیک کات اوت یکی از شیوه های تکنیک استاپ موشن است و در نهایت تمامی حرکات کاراکتر ها ذخیره می شوند و می بایست تک به تک و مرحله به مرحله تدوین شوند و به کار اضافه شوند.

مزایای استفاده از کات اوت به روش دستی

یکی از اصلی ترین دلایلی که یک انیماتور را ترغیب می کند تا از این شیوه برای ساخت انیمیشن استفاده کند، رابطه نزدیک و تنگا تنگ کارگردان انیمیشن با فریم به فریم کار است. چرا که احساسات عمیق کارگردان در کار با  وضوح بیشتری قابل لمس می شوند.

همچنین در کات اوت به روش دستی حرکت ها بسیار پرشی، آشفته، سریع، پیوسته و قاطع هستند. این آپشن موجب می شود تا محدودیت کاراکتر های انیمیشن کم رنگ و پنهان شود.

 

کات اوت به روش دیجیتال

در میان تمامی انیماتور هایی که در حال حاضر وجود دارند، کم تر شخصی پیدا می شود که تمایل دارد سختی های انیمیشن کات اوت به روش دستی را تحمل کند و این برش ها را به کار با کامپیوتر ترجیح دهد.

زمانی که از روش دیجیتالی استفاده می شود تمامی مراحل ساخت از تصویر ها و کاراکتر ها گرفته تا استخوان بندی و ایجاد تحرک همگی مراحل با استفاده از نرم افزار صورت می گیرد و سختی قبل را ندارد.

لازم به ذکر است که در روش کات اوت دیجیتالی به جای مفصل بندی از اصطلاح استخوان بندی استفاده می شود. با استفاده از روش دیجیتالی ساخت انیمیشن با تکنیک کات اوت، هم هزینه ها کاهش می بابند و هم زمان کمتری صرف ساخت انیمیشن های دو بعدی می شود.

مزایای استفاده از کات اوت به روش دیجیتالی

در این روش سادگی کار چند برابر می شود و با ایجاد و با یک بار طراحی کاراکتر ها و شخصیت های انیمیشن ما بقی کار به صورت رایانه ای و مجازی اجرا می شود. در نتیجه این موضوع زمان و هزینه کمتری صرف ساخت انیمیشن می شود. همچنین در کات اوت دیجیتالی دانش ساده تری نیاز می شود تا بتوان یک انیمیشن کات اوت دیجیتالی ساخت.

مزایای استفاده از کات اوت به روش دیجیتالی

رشد 360

آژانس دیجیتال مارکتینگ رشد ۳۶۰ با سابقه ای بیش از یک دهه در زمینه های مختلف ارائه خدمت می کند. تهیه انیمیشن برای کسب و کار های شما از جمله این خدماتی است که در رشد 360 ارائه می شود. بنابراین شما می توانید جهت درخواست تولید انیمیشن به سایت این آژانس دیجیتال مارکتنیگ مراجعه کنید.

کات اوت به صورت کلی به چند روش قابل انجام است؟

دو روش دستی و دیجیتالی

کات اوت دستی به چه صورت انجام می شود؟

کات اوت دستی به گونه ای است که تصویر های انیمیشن به صورت چند تکه هستند و با تکه چسبانی ایجاد می شوند.

از مزیت های روش دیجیتالی کات اوت به چه موردی می توان اشاره کرد؟

کاهش زمان و هزینه هایی که صرف ساخت انیمیشن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + دوازده =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link