ساخت انیمیشن دو بعدی

ساخت انیمیشن دو بعدی

احتمالا راجع به انیمیشن دو بعدی چیزهایی شنیده اید. اگر الان در حال مطالعه این مطلب هستید یعنی راجع به این موضوع کنجکاو و یا علاقه مند هستید پس با ما همراه باشید تا هر چه مربوط به انیمیشن دو بعدی است را برای شما شرح دهیم، از ماهیت انیمیشن دو بعدی گرفته تا مراحل ساخت انیمیشن دو بعدی.

 

انیمیشن دو بعدی چیست؟

انیمیشن دو بعدی در واقع ترسیم شکل ها و تصویر ها بر اساس محور های X و Y است. به بیانی دیگر در انیمیشن های دو بعدی این امکان برای شخصیت ها، زمینه ها و داستان های فراهم است تا به بالا و پایین، چپ و راست حرکت داشته باشند.

در این سبک انیمیشنی به نظر می رسد که تصویر ها و سایر المان های انیمیشن به صورت تخت و مسطح هستند و هیچ گونه عمقی ندارند. انیمیشن های دو بعدی بر اساس روش ساخت به سه دسته تقسیم می شوند. انیمیشن ها با رسم دستی گروه اول محسوب می شوند.

کارتون های قدیمی که حالت ها و صحنه ها فریم به فریم و با استفاده از دست شکل می گیرند از این نوع انیمیشن های دو بعدی هستند. دسته دوم موشن گرافیک ها هستند.

موشن گرافیک ها انیمیشن هایی هستند که با استفاده از نرم افزار و با گرافیک برداری ترسیم می شوند. تخته سفید سومین و آخرین دسته محسوب می شود. این سبک مانند روش رسم دستی است با این تفاوت که شکل ها روی یک تخته با زمینه سفید طراحی می شوند.

موشن گرافیک و تخته سفید نسبت به رسم دستی از طرفداران بیشتری برخودار هستند و محبوب ترن، چرا که هم هزینه کم تری دارند و هم سریع تر ساخته می شوند.

در این میان موشن گرافیک نیز نسبت به تخته سفید محبوبیت بیشتری دارد چرا که امکان رسم تصویر های پیچیده تر و به کار گیری رنگ های بیشتر نیز وجود دارد.

انیمیشن دو بعدی چیست

مراحل ساخت انیمیشن دو بعدی

برای ساخت انیمیشن دو بعدی مرحله هایی وجود دارد که می بایست به ترتیب و به درستی اجرا شوند.

مرحله اول ساخت انیمیشن دو بعدی، رسم شکل ها و شخصیت های انیمیشن است. در قدم اول با استفاده از نرم افزار های تخصصی و کاربردی مثل ماکرو مدیا، فوتوشاپ، پاورپوینت و… شروع یه طراحی شکل ها، جسم ها و شخصیت های داستان می کنیم.

سپس برای موجود های رسم شده اسکلت و یا اهرم های مجازی ایجاد می کنیم تا در مراحل بعدی حرکت آن ها ساده تر بشود. لازم به ذکر است که این مرحله در صورت نیاز انجام می شود اما در حالا ولی اسکلت بندی در رسم مدل های دو بعدی ضرورت زیادی ندارد. در رسم مدل های دو بعدی امکان استفاده از گرافیک بیت مپ و یا گرافیک برداری وجود دارد.

مرحله دوم ساخت انیمیشن دو بعدی، این مرحله به ساخت فریم های کلیدی اختصاص داده می شود. برای این که حرکت های مورد نظر در انیمیشن اجرا بشوند لایه ها را به کار می گیریم. سپس فریم های کلیدی یک سری تغییرات ایجاد می کنیم.

از جمله این تغییرات می توان به حرکات اعضای بدن، چشم، لباس و… اشاره کرد. به این سبک از ساخت انیمیشن فول فریم گفته می شود. در واقع در این سبک باید همه فریم ها به شکل دستی رسم و طراحی شوند.

مرحله سوم ساخت انیمیشن دو بعدی، مورفینگ است. مورفینگ در انیمیشن دو بعدی در واقع همان رندرینگ در انیمیشن های سه بعدی است با اندکی تفاوت. در مورفینگ کاری که کامپیوتر انجام می دهد کمی با رندرینگ متفاوت  است.

در این گام کامپیوتر می بایست به ازای هر لایه فریم که موجود است میان فریم های کلیدی را حساب کند، پس از آن همه لایه ها را با یک دیگر ترکیب کند تا انیمیشن پایانی به وجود بیاید. لازم به ذکر است که کامپیوتر باید رندرینگ را برای فریم های کلید به طور جدا از هم انجام بدهد در صورتی که به فریم های میانی کاری نداشته باشد.

به فرایندی که در آن فریم های میانی تولید می شوند مورفینگ یا تویینینگ گفته می شود. فریم هایی از انیمیشن که انجام می شوند را می توانیم به شکل فیلم و یا ویدئو ذخیره کنیم و هر گاه نیاز بود به نمایش در بیاوریم. یکی از مزایای انیمیشن دو بعدی پهنای باند کم و زمان کوتاهی است که رندرینگ دارد.

این ویژگی به ما این امکان را می دهد که مراحل رندرینگ بدون مکث و در زمان ساخت انیمیشن دک بعدی انجام بدهیم. این ویژگی موجب شده است که در اینترنت به جای این که مراحلی مانند رشته در آوردن و از پیش بار کردن، انیمیشن های طولانی مدت را در کامپیوتر هدف اجرا کند.

مراحل ساخت انیمیشن دو بعدی

مزایای انیمیشن دو بعدی

انیمیشن دو بعدی اگر در بازی ها و برنامه های آنلاین کنار اسکریپت مورد استفاده قرار بگیرد انیمیشن با صرف زمان کم تر و همچنین هزینه کم تری طراحی می شود، در نتیجه سود بیشتری از فروش برنامه ها حاصل می شود. لازم به ذکر است که انیمیشن دو بعدی  امکان بار گذاری سریع تر در گوشی های هوشمند همراه را فراهم می کند.

 

نرم افزار های ساخت انیمیشن دو بعدی

برای ساخت انیمیشن های دو بعدی نرم افزار های بسیاری وجود دارند که می توان از آن ها بهره مند شد. با پیشرفت تکنولوژی بخش های وابسته به آن نیز پیشرفت می کنند و روز به روز کار ها را برای انسان ساده تر می کنند.

نرم افزار های انیمیشن سازی نیز به تکنولوژی وابسته هستند و یا پیشرفت تکنولوژی به حد قابل قبولی از پیشرفت رسیده اند. در این مطلب به تعدادی از بهترین نرم افزار های ساخت انیمیشن خواهیم پرداخت.

نرم افزار تی وی پینت، نرم افزار Toon Boom Studio، نرم افزار ادوبی فوتوشاپ، نرم افزار ادوبی انیمیت که با اسم فلش معروف است، نرم افزار ادوبی افتر افکت و نرم افزار Anime Studio و یا Moho. این نرم افزار ها همگی از بهترین نرم افزار های ساخت انیمیشن محسوب می شوند و کاربرد های فوق العاده دارند.

تهیه انیمیشن از رشد

ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ رشد 360 با سابقه ای بیش از یک دهه در زمینه های مختلف از جمله طراحی انیمیشن مشغول به کار هستیم. ما کمک می کنیم تا کسب و کار رشد پیدا کنند و 360 درجه متفاوت تر از قبل شوند.

اگر شما هم دوست دارید رشدی به میزان 360 درجه داشته باشید به سایت ما سر بزنید و از خدمات ما در راستای پیشرفت کسب و کار خود بهره مند شوید.

ساخت انیمیشن دو بعدی چند مرحله دارد؟

سه مرحله، رسم شکل ها و شخصیت ها- ساخت فریم های سه بعدی- مورفینگ

انیمیشن دو بعدی چیست؟

انیمیشن دو بعدی در واقع ترسیم شکل ها و تصویر ها بر اساس محور های X و Y است.

از جمله مزایای انیمیشن دو بعدی به چه مواردی می توان اشاره کرد؟

صرف هزینه و زمان کم تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 13 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link