لید (lead) یا سرنخ چیست؟

لید (lead) یا سرنخ چیست؟

آیا با مفاهیم مدرن بازاریابی دیجیتال و غیر دیجیتال آشنا هستید؟ در دهه گذشته مفهوم بازاریابی از شکل سنتی خود خارج شده است و بازاریابی موفق امروز، وابسته به استفاده از تکنیک ها و اطلاعات نوین است. ابزار ها، عناصر و قابلیت های جذابی که هر روز برای مخاطبان آشکار می شوند، می توانند راهنمای بزرگی در جذب مشتریان و مخاطبان تازه باشند.

در هر کسب و کاری با مفهومی خاص به نام لید یا سرنخ مواجه خواهیم شد. آیا می دانید لید (lead) یا سرنخ چیست؟ چگونه لید ها را جذب کنیم و چگونه لید بسازیم؟ فرآیند فروش و خرید در این روز ها چگونه است؟ کاربران اینترنت و سوشال مدیا کانال های بسیاری برای خرید یک محصول یا یک نوع خدمات دارند.

آن ها ممکن است پس از تصمیم به خرید یک کالا، ساعت ها در صفحات وب و یا پیج های فروش در شبکه های اجتماعی تحقیق کنند. در این میان ممکن است یکی از این فروشندگان آنلاین و یا تبلیغات آنلاین مشاغل حضوری، او را جذب کند. در ادامه از سایت رشد 360 با ما همراه باشید تا به این سوال جذاب بپردازیم که لید (lead) یا سرنخ چیست؟

لید (lead) یا سرنخ چیست؟

آیا می دانید لید (lead) یا سرنخ چیست؟

لید را می توان یک شخص دانست که اشتیاق و تمایل به خرید یک محصول یا سفارش یک کالا دارد. او زمانی را بر روی وب سایت ها، تبلیغات، کاتالوگ ها و شبکه های اجتماعی گذرانده است. برای نمونه فرض کنید یک کاربر ساده تمایل به خرید کتاب خاصی را دارد. اما نوع جلد یا بسته بندی خاصی مد نظر اوست.

او محصول خود را در نهایت خواهد یافت و یک راه ارتباطی برای صحبت با فروشنده را استفاده خواهد نمود. اما او به دلایل بیش تری برای خرید نیاز دارد.

لید شخصی است که برای خرید مشتاق است اما چرا باید از شما خرید کند؟ او تنها یک کاربر تماشاگر نیست. او مشتری بالقوه است اما یک پیشنهاد یا قابلیت منحصر و جذاب برای بالفعل شدن نیاز دارد. این انگیزه را فروشنده با اطلاعات و دیتای محصول به او خواهد داد.

3 عنصر ارزشمند برای ساخت لید؟

  1. وب سایت های گوگل
  2. شبکه های اجتماعی
  3. تبلیغات به روش های متنوع

چرا لید (lead) یا سرنخ اهمیت دارد؟

مبدل نمودن کاربران عادی به لید، دومین مرحله در بازاریابی به شمار می آید. شما در مرحله نخست او را جذب نموده اید و در مرحله دوم او را به اقدام تشویق کرده اید. لید ها افرادی هستند که به سراغ شما آمده اند و ممکن است از هزاران طریق شما را یافته باشند.

ممکن است مراجعه او در نتیجه اس ام اس مارکتینگ یا ایمیل مارکتینگ باشد. شاید او تبلیغات شما در پلتفرم ها را دیده است و یا بنر تبلیغاتی شما او را جذب نموده است.

اصولا یکی از مهم ترین شیوه های تولید لید، سوشال مدیا است. بنابراین درصد بالایی از مخاطب سوشال مدیای شما می توانند لید ها و سپس مشتریان شما باشند. لید با شخصی که شما به سراغ او می روید متفاوت است.

لید به احتمال بیش از 50 درصد به شما نیاز دارد و تمایل به اقدام به خرید در او وجود دارد. در حالی که اشخاص دیگر به شما نیاز ندارند و شما سعی دارید نخست آن ها را علاقه مند کنید. پس از آن که دانستیم لید (lead) یا سرنخ چیست، به سراغ ساخت آن برویم.

چگونه لید بسازیم؟

  • وبلاگ وب سایت خود را با محتوای متنوع، آموزشی، جذاب و به روز طراحی کنید. تولید محتوای سئو شده و افزایش آگاهی جامعه هدف باید در نظر گرفته شود.
  • شبکه های اجتماعی خود را فعال کنید، امکان تعامل بسیار نزدیک و صمیمی در شبکه های اجتماعی با مخاطبان وجود دارد. از طریق تولید محتوا در شبکه های مجازی، علاوه بر گسترش برند می توانید کاربران خاص خود را مخاطب قرار دهید.
  • انواع تبلیغات آنلاین در صفحات وب، پلتفرم ها و…را به کار گیرید. لینک دهی با استفاده از تبلیغات یکی از مهم ترین نکات برای ساخت لید به شمار می آید.
  • وب سایت خود را برای کاربران طراحی کنید و محتوای خلاقانه را در اختیار مخاطب قرار دهید. محتوای تکراری در نهایت او را دل زده خواهد نمود.

ایونت های جذاب، تخفیفات گسترده و پیشنهادات بی نظیر بدهید. زمانی که گفتیم لید یا سرنخ چیست، به این نکته اشاره کردیم که او مشتاق است و تنها به یک انگیزه نیاز دارد. با استفاده از جشنواره های تخفیف و قرعه کشی ها، خود را از رقیبان متمایز کنید.

  • تعامل با مخاطب از روش های مختلف از جمله چت بات را پیش بگیرید.

لید (lead) یا سرنخ چیست؟

3 مرحله تولید لید یا سرنخ چیست؟

  1. محتوا و دیتای جذاب برای جامعه هدف را در اختیار او قرار دهید.
  2. با روش های جذاب ارتباط خود را با او حفظ کنید و همواره در ذهن او جایی داشته باشید.
  3. او را از رویداد های وسوسه برانگیز مانند تخفیف به مناسبت های خاص، مطلع سازید.

در این 3 مرحله کاربر مبدل به لید و سپس لید مبدل به مشتری شما خواهد شد. آیا انواع لید یا سرنخ را می شناسید؟

با انواع لید (lead) یا سرنخ آشنا شوید

  1. IQL؛ لید آگاه شده شخصی است که از طریقی نظرش به سوی شما جلب شده و اطلاعاتی هم دارد اما هنوز آماده ی خرید نیست.
  2. MQL؛ لید آگاه وارد این مرحله می شود که به آن لید بازاریابی شده می گویند. این نوع لید به فروشنده آنلاین یا حضوری مراجعه می کند تا اطمینان یابد و سوالاتش رفع شوند.
  3. SQL؛ بازاریابی شما با موفقیت روبرو شده است. لید وارد این مرحله می شود و پس از کسب اطمینان و دریافت انگیزه کافی، اقدام به خرید می کند.

برای هر نوع برندی اهمیت دارد که بداند لید (lead) یا سرنخ چیست و چه اهمیتی دارد.

آیا فرآیند ساخت لید منجر به افزایش فروش و تعاملات خواهد شد؟

بر اساس آمار ها، بیش از 60 درصد از مشاغل آمریکا و اروپا برنامه ای دقیق برای ساخت لید دارند تا فروش خود را افزایش دهند.

آیا ساخت پیج اینستاگرام در ساخت لید موثر است؟

در پاسخ به این سوال که لید(lead) یا سرنخ چیست اشاره شد که سوشال مدیا از مهم ترین منابع برای ساخت لید هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link