موشن گرافیک یا موشن گرافی

موشن گرافیک یا موشن گرافی

تا کنون به ویدیوهایی که برای ارائه‌ی مطلبی مشخص، تولید می شوند دقت کرده اید؟ چه مقدار کیفیت این ویدیوها در رغبت شما به دنبال کردن ویدیو تا انتهای آن، تاثیرگذار بوده است؟ آیا می‌دانید به این ویدیو ها چه می گویند؟

این ویدیوها معمولاً با نام مرسوم موشن گرافیک یا موشن گرافی شناخته می‌شوند؛ اما اینکه کدام یک از این دو عنوان درست است، موضوعیست که در ادامه حتماً به آن می‌پردازیم. این گونه ویدیوها کاربرد ویژه‌ای در زمینه‌های مختلف دارند که در هر یک نقش بسزایی در دیده‌شدن محتوا ایفا می‌کنند.

اما باید گفت که این ویدیوها با وجود مزایایی که برای تولیدکنندگان دارند، با معایبی نیز همراه هستند که در این مقاله سعی داریم به کاربردها، مزایا و معایب آن بپردازیم تا از جوانب مختلف با ویژگی‌های این گونه ویدیوها آشنا شوید.

موشن گرافیک یا موشن گرافی

موشن گرافی اصطلاحی است که امروزه به صورت اشتباه معادل کلمه‌ی موشن گرافیک به کار برده می‌شود. اما باید گفت شکل صحیح این کلمه موشن گرافیک یا به عبارتی پویا نگاشتار است.

از نظر واژه شناسی موشن گرافیکس یک رشته، و تخصص و خروجی حاصل از آن موشن گرافیک‌ها هستند که دسته بندی‌های گوناگونی دارند و به شیوه‌های مختلفی اجرا می شوند. بنابراین به کاربردن عباراتی نظیر موشن و به ویژه موشن گرافی کاملا اشتباه بوده و معنای قابل درکی ندارد.

به طور کلی می‌توان گفت که موشن گرافیک از دو کلمه‌ی موشن و گرافیک ساخته شده است که در کل به معنای گرافیکی است که دارای حرکت است و برای انتقال پیام از قابلیت‌های هر دو استفاده می شود. بنابراین لازم است که کلمات را به شیوه ای صحیح و اصولی به کار ببریم تا به معنای آنها آسیبی وارد نشود.

موشن گرافیک

موشن گرافیک یک انیمیشن است که در آن متن به عنوان یک جزء اصلی عمل می کند. در واقع در این دسته از محتواها، سعی بر این است تا مطالبی را قالب ویدیو ارائه دهند تا بتوانند محصول خود را به شیوه ای جذاب و مورد پسندتر به مخاطبان خود معرفی کنند؛ اینکه چه مقدار بازدهی مطلوبی دریافت شود، بستگی به مهارت موشن گرافیست و خلاقیت او دارد.

موشن گرافیک راهی برای برقراری ارتباط با بیننده و عمل بخشیدن به داستان است. امروزه که بیشتر ارتباطات از طریق دنیای بزرگ مجازی شکل گرفته، به نظر می‌رسد بتوان با ساخت این گونه ویدیوها در جلب توجه مخاطبان موفق‌تر عمل کرد.

باید در نظر داشت که هر ویدیویی با هر محتوایی لزوماً بیانگر این موضوع نیست که بازدهی صد‌ در صد مطلوبی در انتظار شماست.

موشن گرافیک

 انواع موشن گرافیک

ساخت موشن گرافیک به شیوه‌های مختلف با هدف‌های گوناگونی صورت می گیرد، که هر کدام از این شیوه‌ها کاربردهای متفاوتی در زمینه‌های مختلف دارند. اکثر افراد با توجه به اهداف مورد نظر خود شیوه‌ی مناسب را برمی‌گزینند و تمرکز خود را بر روی ساخت موشن گرافیک به روش دلخواه قرار میدهند.

اگر بخواهیم به صورت اجمالی به برخی از انواع و شیوه‌های موشن گرافیک که امروزه بسیار پرکاربرد و پرطرفدار هستند اشاره‌ای کنیم، می توان گفت فیلم‌های آموزشی، استاپ موشن‌ها، تایپوگرافی، لوگو، پرزنتیشن، آیکون و گیف ها انواعی از این مجموعه‌ی عظیم موشن گرافیک‌ها هستند که هرکدام از این شیوه‌ها دنیای مختص به خود را دارند.

اگر بخواهیم در یکی از این زمینه‌ها مجرب شویم، نیازمند تمرین و کسب مهارت به وسیله‌ی نرم‌افزارهای مختلف است، تا بتوان محصول خروجی را به یک محصول با کیفیت و مخاطب پسند تبدیل نموده و نتیجه‌ی مطلوب را کسب کرد.

کاربردهای موشن گرافیک

با توجه به تنوعی که در موشن گرافیک وجود دارد انتظار می رود با کاربردهای گسترده‌ای نیز همراه باشد. همانطور که موشن گرافیک‌ها در بخش عمده‌ای از شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته اند و توجه کاربران را به خوبی جلب نموده و با استقبال مطلوبی رو به ‌رو شدند، کاربرد آن نیز روز به روز رو به افزایش است و درخواست عموم مردم به استفاده از این سبک جذاب بیشتر شده است.

از جمله کاربردهای برجسته‌ای که می‌توان در این سبک به آن اشاره نمود از این قبلیل است که موشن گرافیک در زمینه‌ی بازاریابی عملکرد خوشایندی را به همراه داشته و طراحان سعی می‌کنند در این زمینه از انواع انیمیشن‌ها استفاده کنند.

در بازاریابی سعی می‌شود با استفاده از موشن گرافیک، اطلاعاتی درباره‌ی خدمات، محصولات، برندها و یا شرکت مورد نظر، در اختیار کاربران قرار دهند تا آنها را با عرصه‌ی فعالیتی خود بیشتر آشنا کنند.

همانطور که بازدهی موشن گرافیک در این زمینه چشمگیر بوده است رقابت نیز در تولید موشن گرافیک‌های جذاب‌تر افزایش یافته است.

علاوه براین کاربرد موشن گرافیک در وبسایت ها نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و با به کارگیری موشن گرافیک در این زمینه امکان دیده شدن وبسایت بیشتر خواهد شد. استفاده از موشن گرافیک در صنعت تبلیغات و برند سازی نیز از دیگر کاربردهایی است که می توان به آنها اشاره نمود.

مزایا و معایب موشن گرافیک

موشن گرافیک با توجه به کاربردهای گسترده ای که امروزه شاهد آن هستیم، مزیت‌هایی به همراه دارد که هر شخصی را به یادگیری و کسب این مهارت ترغیب می کند.

از جمله مزیت‌های آن این است که هزینه‌ی آن بسیار کمتر از تیزرهای واقعی با فیلمبرداری است و همچنین مخاطب را به خوبی تحت‌تاثیر قرار داده و مفاهیم مورد هدف را به بهترین شکل ممکن عرضه می کند.

در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار کاربردیست و کیفیت آموزش را افزایش می دهد. علاوه براین قدرت بالای بصری این سبک را نمی‌توان کتمان کرد، چرا که همانطور که می دانید جلوه‌های بصری بیشتر به خاطر می مانند و اگر با مهارت و خلاقیت بیشتر ارائه شوند تاثیر گذاری آنها نیز بهتر خواهد بود.

البته با وجود مزایایی که برای موشن گرافیک‌ها عنوان شد، نباید از معایب آن نیز غافل شویم. ساخت موشن گرافیک یک کار تخصصیست و نمی توان بدون کسب تجربه و یادگیری کامل، در این زمینه موفق عمل کرد.

همچنین برای ساخت موشن گرافیک به وسایل فیلمبرداری نیاز است تا تصاویر به بهترین شکل و با کیفیت مناسب گرفته شوند. از جمله موانعی که میتواند موجب کاهش بازدید موشن گرافیک شود این است که به دلیل کاهش سرعت اینترنت این امکان وجود دارد که مخاطب تمایلی به مشاهده ویدیوهای اینترنتی نداشته باشد.

جدا از مزایا و معایبی که برای موشن گرافیک گفته شد شما می توانید پس از یادگیری ساخت آن با استفاده از نرم‌افزارهایی همچون فتوشاپ، پریمیر پرو، نیوک، افتر افکت، مایا و… موشن گرافیک هایی خاص و جذاب را تولید و منتشر کنید.

مزایا و معایب موشن گرافیک

نتیجه گیری

در انتها باید توجه داشت که بهتر است عبارت صحیح موشن گرافیک را جایگزین عبارات غلطی همچون موشن‌گرافی کنیم تا آن را به شیوه‌‌ای درست و صحیح به کار ببریم. همچنین این نوید را به شما می دهیم که رشته‌ی موشن گرافیک آینده‌ی روشنی را در پی دارد و ساخت طرح‌های تصاویر متحرک درآمد خوبی را به دلیل تخصصشان خواهند داشت.

در واقع آینده‌ی این رشته وابسته به تکنولوژی و پیشرفت آن است و همانطور که تکنولوژی به مرور در حال پیشرفت است، می توان انتظار داشت که شرایط هم برای ساخت موشن گرافیک به خوبی پیش رود و همچنان شاهد گسترش بیشتر کاربرد آن در سایر زمینه ها خواهیم بود.

اگر شما هم صاحب یک کسب و کار هستید و مایل به داشتن یک بازاریابی و تبلیغات حرفه ای به واسطه موشن گرافیک هستید می توانید به سایت رشد 360 مراجعه کنید و از خدمات حرفه ای این آژانس دیجیتال مارکتینگ بهره‌مند شوید.

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک از دو کلمه‌ی موشن و گرافیک ساخته شده است که در کل به معنای گرافیکی است که دارای حرکت است و برای انتقال پیام از قابلیت‌های هر دو استفاده می شود.

انواع موشن گرافیک را نام ببرید؟

فیلم‌های آموزشی، استاپ موشن‌ها، تایپوگرافی، لوگو، پرزنتیشن، آیکون و گیف ها انواعی از این مجموعه‌ی عظیم موشن گرافیک‌ها هستند که هرکدام از این شیوه‌ها دنیای مختص به خود را دارند.

مزایای موشن گرافیک چيست؟

هزینه اندک - امامان به کار گیری در بازاریابی و تبلیغات و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link