یو تی ام (UTM) چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟

یو تی ام (UTM) چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟

در زمانی که ما یک کمپین تبلیغاتی آنلاین تشکیل می‌دهیم این احتمال وجود دارد که با اجرای این مارکتینگ در هر جایی از وب روبرو شویم. زمانی که شما یک تبلیغ تصویری را در سایزهای مختلف در سایت خود قرار می دهید مشخص کردن این که کدام یک از کانال‌ها دارای ترافیک بیشتری هست را به شما معرفی می‌کند.

برای اینکه متوجه شوید کدام یک از خبر نامه‌ها تأثیر بیشتری دارد یا اینکه خبر شما یا دیگر سایت‌های ان لاین پربیننده‌تر است و یا اینکه بنر تبلیغاتی شما چقدر تأثیر دارد می‌توانید از پارامترهای یو تی ام استفاده کنید. در ادامه به این سوال بصورت دقیق تر پاسخ می دهیم که یو تی ام (UTM) چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟ پس با ما همراه باشید.

یو تی ام (UTM) چیست؟

در این مرحله به معرفی این پارامترها می‌پردازیم. یو تی ام که همان ماژول دنبال کننده شیطان است یک فرمت است که با کمک گوگل برای یافتن یو ارال های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی هریک از پارامترهای یو تی ام یک تگ است که در انتهای url اضافه می‌شود. زمانی که روی ان کلیک می‌کنید داده را به گوگل انالیتیکس هدایت می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند تا متوجه شوید که چه استراتژی شما بیشتر تأثیر داشته است.

پارامترهای یو تی ام (UTM)

در ادامه مبحث یو تی ام (UTM) چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟ باید بگوییم که به طور کلی ما از پنج پارامتر برای شناسایی کمپین‌ها در گوگل انالیتیکس استفاده می‌کنیم در این میان استفاده از سه تا از این پارامترها اجباری است و کاربری دو تای دیگر به شکل اختیاری است. هم اکنون به شناخت پارامترهای اجباری  در یو تی ام می‌پردازیم.

پارامترهای یو تی ام (UTM)

پارامترهای اجباری و الزامی در یو تی ام (UTM)

Utm-source: از پارامترهای اجباری است که زمانی کاربرد دارد که بخواهیم مشخص کنیم که این ترافیک از کجا میاید. به طور مثال نام وب سایتی که شما تبلیغ می‌کنید یا اسم خبر شما را مشخص می‌کند.

Utm-medium: این پارامتر اجباری زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم یک المنت خاص را مشخص کنیم. به طور مثال اگر بخواهیم مکان قرارگرفتن بنرهای تبلیغاتی و یا حتی سایز انها  را مقایسه کنیم از این پارامتر استفاده می‌کنیم.

Utm- campaign: این پارامتر شما را با کمپین که شما راه اندازی کرده اید مشخص می‌کند. برای نمونه هنگامی که شما یک کمپین راه اندازی می‌کند و با یک تلفن خاص مشخص شود این امکان وجود دارد که ratin launch گفته شود.

پارامترهای اختیاری در یو تی ام (UTM)

اکنون به شناسایی پارامترهای اختیاری می‌پردازیم.

Utm- term: از این پارامتر برای یافتن کارهای پولی به کار می‌رود زمانی که کلمه‌های کلیدی که شما می‌خواهید روی تبلیغات مخصوص پیشنهاد می‌دهد را مشخص می‌کند.

Utm-content: از این پارامتر برا ی مقایسه استفاده می‌شود تا به تفاوت بین دو نمونه اگاه شویم.

روش‌های اجرای پارامترهای یو تی ام (UTM)

هم اکنون به این موضوع می‌پردازیم که چطور از این پارامترها استفاده می‌کنیم. در این مرحله شما باید فرم مورد نظر را تکمیل کنید و کد موجود را کپی کنید.

البته باید توجه داشته باشید که این پارامترها به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند به طوری که وقتی شما url را با یکی از پارامترها تگ کننددر اکانت گوگل انالیتیکس شما دو کمپین به طور جدا از هم پدیدار می‌شود و این پارامترها در قسمت نوار ادرس کاربران قابل مشاهده است پس از تگ‌هایی که لازم نیست کاربران ببینند استفاده نکنید.

پس بهتر است که از مقادیر ناپیدا که کمپین شما را توضیح می‌دهد استفاده کنید. در این زمان به داده‌ها که تا الان برای تلاش کرده ایم می‌رسیم. 

روش‌های اجرای پارامترهای یو تی ام

مشاهده و نمایش داده‌ها

این داده‌ها را می‌توان با استفاده از گوگل انالیتیکس که با رفتن به قسمت traffic sources compaign به راحتی می‌توان مشاهده کرد. در این قسمت شما یک لیست از تمام کمپین‌ها که به دنبال ان ها بوده اید نمایان خواهد شد. و با کلیک روی این کمپین‌ها اطلاعات لازم را بدست اورید.

همان طور که در قبل گفتیم این پارامترهای یو تی ام برای پیدا کردن المنت‌های مختلف در مارکتینگ ان لاین شما قابل استفاده هستند تا مشخص شود که کدام تکنیک تأثیر بیشتری برای شما دارد. البته این مورد می‌تواند در تعداد محدودی از برنامه‌ها وجود داشته باشد.

شبکه‌های اجتماعی

باید دقت داشت که راه‌های متفاوتی هست که این پارامترهای یو تی ام در شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده باشند. برای نمونه شما این توانایی را دارید که با لینک روی وب سایت خود در پروفایل خود با هایلایت کردن این لینک برای یک جز از پروفایل خود تگ کنید و در نهایت url را توی پستتان با این پارامترهای یو تی ام تگ کنید.

توجه کنید که این امر این اجازه را فراهم می‌کند که شما مشخص کنید لینک‌های شما در پست تأثیر گدار باشد البته در مورد پروفایلتان باید بدانید که در پروفایل‌های شبکه‌ها که یو ار ال را مانند نوشته قابل کلیک می‌کند مثل توییتر و فیسبوک این پارامتر یو ار ال را به شکل نوشته در اخر مشخص می‌کند.

البته این امکان وجود دارد که شما به طور پیوسته پروفایل شبکه‌های اجتماعی را تگ کنید تا مشخص کنید که پلتفرم چه شبکه اجتماعی مناسب‌ترین اجرا را در ماکتینگ شما دارد.

ایمیل

تا اینجا در باره استفاده از این پارامترها در ایمیل صحبت کردیم.

امروزه این امکان وجود دارد که شما در امضای مخصوص ایمیل خود می‌توانید لینک وب سایت شرکت خود را وارد کنید. ولی باید به این نکته برسیم که ایا این کار برای ما مفید است. باید بدانید که به کاربردن این پارامترهای یو تی ام در ایمیل ارزشی برای شما ندارد.

شما زمانی که از یک متن قابل کلیک در امضای ایمیل خود استفاده می‌کنید تا پارامتر هارا پنهان کنید این امکان وجود دارد که بعضی از کاربران با کلیک روی گزینه خاصی ان را مشاهده کنند.

بنرهای تبلیغاتی

باید توجه داشته باشید تگ کردن بنرها ی تبلیغاتی که شما در سایت خود قرار می‌دهید به شما این امکان را می‌دهد  که متوجه شوید که کدام سایت برای شما ترافیک بیشتری را فراهم می‌کند و حتی شما می‌توانید مشخص کنید که کدام محل و اندازه و طراحی باعث تأثیر بیشتر در مارکتینگ ان لاین شما شده است.

زمانی که شما برای یک محصول جدید یک بنر در قسمت ابتدای صفحه اول خود قرار می‌دهید و یک لینک در مقاله خود قرار می‌دهید  همه این ها باعث می‌شود که  به صفحه این محصول هدایت شوید.

حرف آخر

در آخر با بررسی یو تی ام (UTM) ، امیدواریم به پاسخ “یو تی ام (UTM) چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟” رسیده باشید. اگر با خواندن این مطلب به فکر راه اندازی وب سایت خود با اصول سئو و تبلیغات مناسب هستید، برای راهنمایی و یافتن اطلاعات بیشتر می‌توانید با آژانس دیجیتال مارکتینگ رشد 360 همکاری خود را آغاز کنید.

یو تی ام (UTM) چیست؟

با پارامترهای یو تی ام (UTM) می‌توان میزان تأثیر گذاری تبلیغات را اندازه گیری کرد.

یو تی ام (UTM) چن گروه پارامتر دارد؟

دو گروه پارامتر اجباری و اختیاری دارد.

برای مشاوره در مورد پارامترهای اختیاری یو تی ام (UTM) باید چه کاری انجام دهیم؟

با مراجعه به آژانس دیجیتال مارکتینگ رشد 360 و یا مشاوره از آن‌ها می‌توانید بهترین انتخاب را در پارامترهای اختیاری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 4 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link