تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات

تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات روشی برای تاثیرگذاری بر مخاطب و ترغیب کردن مخاطبان برای انجام کاری می باشد. کاری که از مخاطب در تبلیغات درخواست می‌شود: خرید محصول، استفاده از خدمات، معرفی برند و کارهای مانند این می باشد. البته تبلیغات مستقیم حوزه اثربخشی خاصی بر روی مخاطبان ندارد اما تا حدی در جلب نظر افراد موثر واقع می‌شود.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از زیرشاخه‌های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ می‌باشند. صاحبان مشاغل آنلاین سعی می‌کنند تا آموزشی سرگرم کننده و آگاهی بخش اشتراک توجه خوانندگان خود را جلب نمایند. در رفتار کاربران با توجه به خواسته مازاد قانون تغییر ایجاد شود.

بازاریابی به صورت مستقیم مخاطبان را دعوت به خرید نمی کنید بلکه باید محتوای مفید بهترین تصمیم را به آنها نشان خواهید داد. هدف از بازاریابی محتوا جذب و حفظ مشتریان توسط تولید محتوای با کیفیت می باشد.

 

بررسی تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات

بازاریابی محتوا با تبلیغات از نوع نقطه نظرهای تفاوت دارند. برخی از تفاوت این دو عبارتند از:

بررسی تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات

تفاوت در فلسفه

توجه داشته باشید فلسفه بازاریابی محتوا برای این است که بیشتر به مشتریان نزدیک شود و درگیری آن ها با محتوا را در پی داشته باشد.

بیشتر بر بستر تولید مستمر محتوا در رسانه های اجتماعی فعال اینستاگرام توییتر و … می باشد که نیازها و نگاه مشتریان را مورد تمرکز قرار می‌دهد. برند با استفاده از بازاریابی محتوایی خود را در ذهن مشتریان جای می دهد به گونه‌ای که به آن وفادار خواهد بود.

در بازاریابی محتوا بیشتر به دنبال اقداماتی بلندمدت می باشد. بنابراین تعامل مستمر با مشتریان و اثر بلندمدت ذهنی فلسفه وجودی بازاریابی محتوا می باشد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما تبلیغات که یک تاکتیک بازاریابی و هدفمند برای معرفی محصول می باشد خدمات یا هرگونه اطلاع رسانی دارد.

پیام های تبلیغاتی معمولاً بسیار کوتاه و محدود می باشد. افرادی که تمایل خرید کالای خدماتی را دارند با دیدن این تبلیغات به آن علاقه‌مند شده و احتمال خریدن کالا بالا خواهد رفت. بهتر است بدانید تبلیغات برخلاف محتوا به جای تعامل با مشتری به دنبال ترغیب مستقیم به خرید کالا یا خدمات می باشد.

تفاوت در استراتژی

یکی دیگر از مواردی که تبلیغات با بازاریابی محتوا تفاوت دارد؛ استراتژی می‌باشد. بهتر است بدانید محتوا در حرفه ای ترین شکل خود بر اصالت محتوا به جای تمرکز و برند تاکید کرد که این کاری بسیار پیچیده و سخت می‌باشد که تلاش می‌کنند تا پیوندی میان خود و مشتریان به صورت عمیق برقرار کند. بر اساس خواسته‌ها و نیازهای مشتریان محتوا را تولید خواهد کرد.

محتوای مستمر و دارای تقویم و همگام با جریان های روز اجتماعی می باشد. در تبلیغات اصل کار برند و فروش کالا می باشد که این را مخاطب و مشتری به راحتی متوجه خواهند شد. از طرف دیگر تبلیغات بر خلاف بازایابی محتوا مستمر نمی باشد برای کوتاه مدت و مقطعی خواهد بود. پس از گذشت مدتی دیگر نیازی نیست انجام شود.

تفاوت در بستر نشر

در ادامه مبحث تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات باید گفت که بازاریابی محتوا در شبکه‌های مثل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب، تلگرام، وب سایت ها و وبلاگ ها می باشد که مخاطب به محتوا نزدیکتر خواهد شد.

همچنین بستر‌های نشر به گونه ارزان تر نیز می باشد. اما بستر نشر تبلیغات گران‌تر بوده و دور از دسترس است. همچنین دارای جایگاه بیلبورد، تلویزیون، فضای دیجیتال مثل تبلیغات و برنامه‌ها برای بنرهای سایتی و …

تفاوت در بستر نشر

تفاوت در چرخه عمر محتوا

توجه داشته باشید در بازاریابی محتوا قابلیت ویرایش و بازسازی وجود دارد که چرخه عمر طولانی تری نیز نسبت به تبلیغات خواهد داشت. اما تبلیغات چرخه عمر کوتاه تری دارد و زمان کمتری برای تاثیرگذاری خواهد داشت.

تفاوت در اثر خطی و غیرخطی

تبلیغات معمولاً در زمان کمی احساسات مشتریان را تحریک کرده و ترغیب می‌کند تا به خرید کالا یا استفاده از خدمات بپردازد. فاصله بین تبلیغ و  واکنش مشتری کوتاه می باشد و احتمال وقوع خرید را بالا می‌برد. اما پس از تبلیغ به راحتی می توانید تغییر رفتار مشتری را مشاهده نماید.

بازاریابی محتوا در مدت طولانی‌تری اثرگذاری دارد و مشتری با خود آینده همراه خواهد شد که تاثیر عملکرد بلافاصله نیست. برخلاف تبلیغات زمانی که موتور بازاریابی محتوا خاموش شود به دلیل درگیر شدن مشتری در گذشته رفتار مشتری نیز تغییر نخواهد کرد. اگر بیلبوردهای تبلیغاتی پایین بیایند مشتری خیلی زود واکنش نشان داده و به سراغ رقبای شما خواهد رفت.

تفاوت در ریسک سرمایه گذاری

ریسک سرمایه‌گذاری در تبلیغات و خطر اشتباه ناکارآمد بودن تبلیغ، ضعف پیمانکار، کامل نبودن تیم نظارت بر تبلیغات و … بسیار بالا می باشد. اما بازاریابی محتوا که حرکتی سیال منعطف و قابلیت بالای کنشگری را به همراه دارد ریسک سرمایه گذاری بسیار کمتر می باشد.

 

تفاوت در نگاه به مشتری

یکی دیگر از تفاوت های بین بازاریابی محتوا با تبلیغات تفاوت در نگاه به مشتری می باشد. در بیشتر وقت ها تبلیغات نگاهی یکسویه به مشتریان خود دارد و متکلم وحده می باشد. بنر تبلیغاتی در استان‌های بزرگ خود را نشان داده و تمام.

اما در بازاریابی محتوا به خاطر نوع فلسفه و تعریف شده نگاهی تعاملی حاکم می باشد. محتوا بر رسانه های اجتماعی شکل گرفته و از طریق محتوا در همان جا قرار می‌دهد. بنابراین بازاریابی محتوا واکنش‌ها و نظر مشتریان را در مورد محتوا برند و … دریافت می‌کند و به آن واکنش نشان می دهد.

تفاوت در اهداف دیجیتال

بازاریابی محتوا از طریق مفاهیمی مثل بک لینک، سئو و … رنکینگ برند خود را در فضای وب می‌تواند بالا ببرد. اما این موارد را کمپین تبلیغاتی ندارد و ممکن است ترند شدن در مدت کوتاهی را داشته باشد و هزینه‌های تبلیغاتی برای بالابردن مفاهیم بی معنا می باشد.

توجه داشته باشید شما صاحبان مشاغل باید سعی کنید نوع مناسب بازاریابی را انتخاب نمایید. همانطور که ذکر شد امروزه تبلیغات به خاطر اینکه مستقیم مخاطبان را دعوت به خرید یا استفاده از خدمات می کند چندان موثر نیست. اما بازاریابی محتوا به خاطر اینکه مطالب و محتوای مفید را عرضه می کند تاثیر ویژه‌ای بر مخاطبان دارد.

 همانطور که ذکر شد بازاریابی محتوا در طولانی مدت بسیار مهم می باشد. شما می توانید بازاریابی کسب و کار خود را به تیم تخصصی رشد 360 بسپارید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان رشد ۳۶۰ تماس گرفته و اطلاعات و مشاوره های لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید.

بازاریابی محتوا و تبلیغات کدام یک به صورت مستقیم مخاطبان را دعوت به خرید کالای استفاده از خدمات خود می کند؟

در تبلیغات به صورت مستقیم دعوت به خرید یا استفاده از خدمات می‌کند.

محتوا با تبلیغات در چرخه عمر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

محتوا معمولاً دارای قابلیت ویرایش می باشد که از چرخه عمر طولانی تری برخوردار می باشد. اما تبلیغات چرخه عمر کوتاه تری می باشد و زمان کمتری را برای تاثیر گذاری بر مخاطبان دارد.

هزینه های تبلیغاتی برای بالابردن مفاهیم بک لینک و ... درست می باشد؟

تبلیغات ممکن است در مدت زمان کوتاهی ترند شوند و پرداخت هزینه بالا برای مفهوم بک لینک و ... بی معنا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + نه =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link