برنامه نویسی یا موشن گرافیک

برنامه نویسی یا موشن گرافیک

کسب مهارت جدید حداقل در یک زمینه، دغدغه‌ی جدیدیست که شاید به تازگی فکر شما را نیز به خود مشغول کرده است. اما اینکه چه مهارتی مناسب تر است، نیازمند کسب اطلاعاتی در خصوص مهارت مد نظر شماست.

برنامه نویسی یا موشن گرافیک نیز از جمله مهارتهای پرطرفدار این عصر هستند که ما در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی درباره‌ی این دو حرفه در اختیار علاقه‌مندان مربوطه قرار دهیم و امیدواریم که مطالب، مفید واقع گردد.

برای اینکه بدانیم برنامه نویسی یا موشن گرافیک، کدامیک حرفه‌ی مناسب‌تری است؛ در ابتدا لازم است هر یک از این دو حرفه را به طور کامل بررسی کنیم، تا با نگاهی وسیع تر مقایساتی در این خصوص انجام دهیم.

 

برنامه نویسی

برنامه‌ نویسی یک علم حل مسئله با کمک کامپیوتر است. درواقع به مجموعه دستوراتی که یک برنامه نویس در قالب یک پکیج در اختیار سیستم قرار می دهد و سیستم آن را متوجه می شود، نرم افزار یا اپلیکیشن گفته می شود.

این نرم افزارها یا اپلیکیشن ها با هدف حل مشکلی خاص، طراحی شده و به بازار عرضه می شوند. فردی که به برنامه نویسی علاقه مند است، باید سعی کند نرم‌افزارهایی را طراحی کند که مورد نیاز افراد جامعه باشد و به دغدغه ها یا مشکلات جامعه مرتبط باشد؛ در این صورت است که نرم افزار مورد استقبال عموم مردم واقع می گردد.

بنابراین لازمه شروع هر پروژه ای این است که برنامه نویس در ابتدا هدف از طراحی نرم افزار را مشخص کند و بداند که قرار است چه مشکل یا موضوعی را برطرف کند.

امروزه اکثر کسب و کار‌ها و صنایع، نیازمند یک برنامه نویس هستند، چون در عصر حاضر بیشتر کارها رایانه‌ای است و نیاز است برنامه‌نویس، دستورالعمل‌هایی را در کامپیوتر تنظیم کند تا کارها به کمک کامپیوتر به سرعت انجام پذیرد.

یک برنامه نویس با دادن کدهای خاص در قالب صفر و یک به کامپیوتر یا سایر وسایل هوشمند، از آن می خواهد تا کار بخصوصی را انجام دهد؛ این در واقع تعریفی کلی از کار یک برنامه نویس است. 

مزایای برنامه نویسی

برنامه نویسی به دلیل درآمد نسبتا خوبی که دارد نیز مورد توجه جوانان قرار گرفته است. البته به دلیل مدرنیته بودن این حرفه، بزرگسالان نیز جذب این حرفه می شوند تا با جهان اطراف شان همراه و همقدم شوند.

برنامه نویسی به دلیل اینکه با دنیای مدرن همخوانی دارد، به نظر می رسد آینده‌ی همچنان خوب و پابرجایی داشته باشد، چرا که آینده خبر از تکنولوژی های رایانه ای می دهد.

بنابراین جای تعجب نیست که این حرفه در میان سایر حرفه ها، طرفداران زیادی را داشته باشد. همانطور که میدانید یکی از نقاط مثبت این حرفه، این است که لزوماً برای یادگیری آن نیاز به مدرک دانشگاهی نیست و اکنون بسیاری از مراکز به آموزش این حرفه پرداخته اند.

چیزی که در این حرفه بسیار حائز اهمیت و به نوعی ثمربخش است، تجربه است؛ زیرا بسیار حرفه ی پرچالشی است و هر چه فرد در این عرصه با تجربه تر باشد، موفق تر خواهد بود.

سطح تجربه‌ی برنامه نویس مهمترین عامل در تعیین میزان حقوق او محسوب می شود. میانگین حقوق برنامه نویسی در ایران حدود ۶ میلیون تومان است، که این حقوق از سه میلیون (کمترین مقدار) تا ده و نیم میلیون (بیشترین مقدار) متغیر است.

از دیگر مزایای شغل برنامه نویسی تعیین ساعت کاری توسط خود شخص است و فرد میتواند با در اختیار داشتن امکان تغییر زمان کاری، زمان بیشتری را به فراغت بگذراند.

همچنین برنامه نویسی نیازی به حضور صد درصدی در محل کار ندارد و فرد می تواند کار خود را به صورت دورکاری انجام دهد همانطور که گفته شد در برنامه نویسی هرچه زمان بگذرد شما با چالش های جدیدی روبرو شده و مهارتتان بیش از پیش خواهد شد به همین دلیل است که تجربه در این حرفه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مزایای برنامه نویسی

معایب برنامه نویسی

اما با وجود مزایایی که برای حرفه برنامه نویسی عنوان شد بهتر است به برخی از معایب آن نیز بپردازیم. برنامه نویسی به دلیل این که عملاً شغل کم تحرکی است احتمال اینکه فرد دچار افزایش وزن و چاقی شود را افزایش می دهد.

همچنین معمولاً برنامه نویسان برای بازدهی بهتر از نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده می کنند که سبب کمبود خواب در آنان  می‌شود و آخرین مورد نیز، ممکن است به دلیل کمبود ارتباط فرد با سایر افراد در این حرفه، به آسیب های روحی نیزدچار شود.

معایب برنامه نویسی

موشن گرافیک

برای پرداختن به حرفه‌ی موشن گرافیک، لازم است که در ابتدا معنای آن را بررسی کنیم. در واقع موشن به ویدیوهایی گفته می شود که پیام و محتوا را به صورت متحرک منتقل می کنند و موشن گرافیک، حرفه ای است که در آن با استفاده از طرح های گرافیکی، حروف، کلمات و یا اشکال متحرک و در بیشتر موارد با صدا گذاری، ویدیویی کوتاه با محتوای مطلوب می سازند.

باید توجه داشت که در موشن گرافیک، معمولا تصاویر غيرواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ که برای طراحی گرافیک آن، از برنامه‌هایی همچون فتوشاپ استفاده می‌شود.

 

مزایای موشن گرافیک

امروزه درخواست زیادی برای تولید فیلم‌های متحرک در صنعت بازاریابی وجود دارد؛ چرا‌ که فیلم‌های متحرک بسیار جذاب بوده و در تبلیغ و معرفی محصول بسیار کاربرد دارند؛ به همین دلیل بازار ‌کار موشن گرافیک در عصر حاضر بسیار خوب است. جالب است بدانید خلاقیت در موشن گرافیک حرف اول را می‌زند و در این حرفه هر چه خلاقانه‌تر عمل کنید موفق‌تر خواهید شد.

این حرفه را نیز مانند برنامه نویسی می توان خارج از دانشگاه و تحصیلات مربوطه آموزش دید ولی تاثیر مدرک در موفقیت را نمیتوان کتمان کرد. در اینجا به برخی از نرم افزارهایی که یک موشن گرافیست برای تولید محتوای خود به کار می‌برد را اشاره میکنیم، که عبارتند از:

Adobe Photoshop

Adobe After Effects

Adobe Premiere Pro

Cinema 40

Mocha After Effects

The Trapcode Suite (Plugin)

Nuke

 اهداف موشن گرافیک

اما اگر میخواهید از اهداف این حرفه مطلع شوید، باید گفت هدف اصلی در موشن گرافیک، انتقال پیامی مشخص به مخاطب در مدت زمان کوتاه است و مهمترین کاربرد آن در تبلیغات و معرفی برند هاست.

در این حرفه ویدیو هایی به صورت انیمیشن ساخته می شود و آنها را به صورت خیلی جذاب با مخاطب به اشتراک می گذارند، به همین دلیل اکثرا موشن گرافیک ها طرفداران زیادی دارند.

البته این حرفه، حرفه آسانی نیست و نیازمند صبر و حوصله زیادی برای طراحی محتوای جدید است؛ همچنین باید این مورد را نیز در نظر گرفت که این حرفه به دلیل کار زیاد با رایانه، به مرور سبب ضعیف شدن چشم می‌شود. به هر حال با وجود سختی هایی که در این رشته وجود دارد متقاضیانی هستند که مشتاقانه جویای یادگیری این مهارت میباشند.

نتیجه گیری

در مجموع همانطور که دیدید، هر یک از حرفه ها از مزایا و معایب خاص خود برخوردار بودند، اما درکل کسب مهارت در هر حرفه ای نیازمند استعداد، علاقه، سرمایه و پشتکار است. توصیه می‌شود اگر می خواهید حرفه‌ای را دنبال کنید، بهتر است علاقه خود را در نظر بگیرید و پس از بررسی شرایط پا به آن عرصه بگذارید.

یادگیری حرفه هایی همچون برنامه نویسی یا موشن گرافیک کار آسانی نیست، بنابراین نباید به سرعت ناامید شوید و کناره گیری کنید چراکه قطعاً با پشتکار قوی می‌توانید در این زمینه به اهداف خود دست یابید و و موفق شوید.

امیدواریم کسانی که علاقمند به برنامه نویسی یا موشن گرافیک هستند با خواندن این مطالب با شناخت بهتری وارد این عرصه شوند. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و تصمیم دارید از این مهارت های ذکر شده در کسب و کار خود استفاده کنید می توانید با آژانس دیجیتال مارکتینگ رشد 360 ارتباط بگیرید و  از خدمات حرفه ای آن ها بهره مند شوید.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه‌ نویسی یک علم حل مسئله با کمک کامپیوتر است.

مزایای برنامه نویسی چیست؟

در آمد بالا_ مدرنیته بودن_ عدم نیاز به مدرک دانشگاهی برای کار حرفه ای

موشن گرافیک چیست؟

در واقع موشن به ویدیوهایی گفته می شود که پیام و محتوا را به صورت متحرک منتقل می کنند و موشن گرافیک، حرفه ای است که در آن با استفاده از طرح های گرافیکی، حروف، کلمات و یا اشکال متحرک و در بیشتر موارد با صدا گذاری، ویدیویی کوتاه با محتوای مطلوب می سازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 5 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link