تاپیک کلاستر یا مدل خوشه ای چیست؟

تاپیک کلاستر یا مدل خوشه ای چیست؟

همیشه ممکن است با خود بگویید که علت اول بودن یک سایت نسبت به سایت های دیگر در موتورهای جستجوگر چه می باشد و یا چه معیاری در ترتیب بندی نتایج جستجو وجود دارد. در واقع گوگل بدین منظور الگوریتم هایی را تعیین نموده که براساس آن ها، وب سایت ها را رتبه بندی می کند.

امروزه با توجه به تغییرات پی در پی این الگوریتم ها، یکی از الزامات برتری هر سایت، ایجاد محتوای باکیفیت و کپی نشده است. نقش تولید محتوا در سئوی سایت، دیگر غیر قابل انکار نیست. یکی از بهترین استراتژی های مربوط به تولید محتوا، تاپیک کلاستر یا همان مدل خوشه ای نام دارد.

مدل خوشه اگر به درستی در محتوا اجرا شود، یکی از تأثیرگذار ترین عوامل افزایش ترافیک سایت شما خواهد بود. در ادامه با ما در رشد360 همراه باشید تا با تاپیک کلاستر، خصوصیات و نحوه انجام آن در محتوا بیشتر و بهتر آشنا شوید.

این استراتژی در تولید محتوا را می توان بدین صورت تعریف نمود: «تاپیک کلاستر، مجموعه ای از محتواهای مرتبط با یکدیگر می باشند که شبکه ای حول یک موضوع اصلی را تشکیل می دهند».

به زبان حرفه ای تر، این مدل شامل گروهی از کلمات کلیدی صفحات یک سایت که برای تنها یک کلمه کلیدی (کلمه کلیدی اصلی در صفحه اصلی یا لندینگ پیج) در سایت به وجودآمده اند، می شود. اگر هنوز به خوبی، چیستی و هدف از انجام استراتژی تاپیک کلاستر یا مدل خوشه ای را درک ننموده اید، نگران نباشید.

به بیانی ساده، مجموعه کلمات کلیدی مرتبط با یکدیگر در یک حوزه، با به وجود آوردن یک ساختار لینک سازی داخلی و قدرتمند، پشتیبانی برای هر محتوا به وجود می آورند که به صفحات سایت قدرت می بخشند و سئوی هر یک را چند برابر می نمایند. در ادامه نیز چگونگی این امر را تشریح نموده ایم. با ما همراه باشید.

 

اجزای اصلی مدل خوشه ای

هر تاپیک کلاستر از چند بخش ثابت و بسیار هائز اهمیت به وجود آمده است که می توان هر یک را به صورت ذیل خلاصه نمود:

اجزای اصلی مدل خوشه ای

  • صفحه اصلی سایت تحت عنوان صفحه پیلار یا ستون

اولین و حساس ترین بخش هر تاپیک کلاستر، پیلار پیج آن به حساب می آید، چرا که بایستی محتوای آن، تمامی مسائل حول یک موضوع را در خود جای دهد و روز به روز قابل گسترش باشد.

  • کلمه کلیدی پیلار پیج

موضوع اصلی پیلار پیج، نیز بایستی شامل کلمه یا کلماتی باشد که بتوان از آن موضوعات دیگری استخراج نمود و به صورت زیر مجموعه آن به کار برد. این کلمه، بایستی به گونه ای انتخاب گردد که جنبه عمومی داشته و بیشترین جستجو را شامل شود.

بدین ترتیب در انتخاب آن بایستی نهایت دقت را به خرج برد، چرا که هر کلمه ای را نمی توان گسترش داد و از آن تاپیک کلاستر تهیه نمود.

  • تعداد زیادی کلاستر پیج مرتبط با صفحه پیلار یا ستون در سایت

کلاستر پیج ها هر یک شامل موضوعی جداگانه و دارای محتوای خاص خود، اما مرتبط با پیلار پیج و کلمه کلیدی آن می باشند. توصیه می کنیم برای حرفه ای بودن کار و محبوبیت در موتور جستجوگر، محتوای صفحه اصلی را وارد صفحات خوشه ای ننمایید.

  • شبکه ای از لینک های داخلی در قالب یک استراتژی مخصوص

لینک های موجود در شبکه تاپیک کلاستر یا مدل خوشه ای، نه تنها دو طرفه بلکه به صورت چند طرفه قابل ایجادند. بدین صورت که می توان از صفحه پیلار به صفحه کلاستر و برعکس و همچنین بین تمامی صفحات کلاستر، لینک داخلی وارد نمود.

محتوای آسمان خراش چیست؟

اگر بخواهیم تاپیک کلاستر یا مدل خوشه ای را به مانند نموداری تشبیه کنیم، صفحه ستون آن در قالب یک دایره مرکزی در نمودار قرار می گیرد. این سبک از تولدی محتوا، امروزه جایگزین محتوای آسمان خراش شده است.

حال محتوای آسمان خراش چیست؟! پیش از ابداع خلاقانه تاپیک کلاستر یا مدل خوشه ای، هر محتوا به طور معمول از حداقل 5000 کلمه به وجود می آمد و پاسخگوی نیاز طیف وسیعی از کاربران بود.

محتوای آسمان خراش چیست؟

مزیت تاپیک کلاستر یا مدل خوشه ای چیست؟

تغییری که مدل خوشه ای در ساختار آسمان خراش ها به وجود آورد، تقسیم بندی آن به چند محتوای مرتبط و کاهش تعداد کلمات آن بود، به طوری که همچنان این شبکه قادر به پاسخگویی کامل کاربران باشد. لذا این سبک برای آن دسته از افرادی که از محتواهای فوق طولانی فراری اند، بسیار جذاب تر به حساب می آید.

تاپیک کلاستر توانسته تا با به وجود آوردن مقالاتی جداگانه و مفید حول کلمه کلیدی اصلی، به کاربران این امکان را دهد که به طور جزئی تر به جستجوی موضوعات بپردازند و مستقیم به سمت پاسخ خود هدایت شوند. این گونه دیگر نیاز نیست تمامی محتوای مربوط به یک موضوع کلی را مطالعه نمایند.

دیگر مزایای به کارگیری تاپیک کلاستر در محتوا

  • مدیریت و توزیع درست محتوا و امکان کنترل کمیت و کیفیت آن
  • افزایش بازدید از هر صفحه و مجموعه بازدیدهای کل شبکه خوشه ای با متمایز کردن موضوعات
  • شناخته شدن به عنوان منبع قابل اطمینان و معتبر کاربران به منظور مراجعه مجدد به سایت

تولید محتوای سایت خود را به رشد 360 بسپارید

شرکت رشد 360 با در اختیار داشتن افرادی مجرب در زمینه تولید محتوای وب سایت، می تواند مسیر پر رقابت سئوی موفق سایت شما را برایتان هموار نماید. با توجه به اینکه امروزه تولید محتوای مرغوب از اصلی ترین معیارهای گوگل به حساب می آید، پس لازم است هر چه زودتر این کار را به متخصص ترین مجموعه واگذار نمایید.

آیا می توان از لینک های تبلیغاتی یا اسپم در تاپیک کلاستر یا مدل خوشه ای بهره برد؟

توصیه می کنیم به هیچ وجه از لینک های تبلیغاتی یا اسپم در تاپیک کلاستر محتوای خود استفاده ننمایید، چرا که تنها کیفیت و رتبه کار خود را پایین خواهید آورد.

آیا در لینک دهی داخلی کلاسترها، محدودیت خاصی وجود دارد؟

خیر، شما در ایجاد هرگونه لینک داخلی بین پیلار پیج و کلاستر پیج، کلاستر پیج ها و یا حتی پیلار پیج خارج از موضوع اصلی در صورت نیاز، با محدودیتی روبرو نخواهید شد.

آیا تعداد کلمه خاصی برای هر صفحه در تاپیک کلاستر یا مدل خوشه ای تعیین شده است؟

خیر، تعداد کلمات مورد نیاز در پیلار پیج یا کلاستر پیج یک شبکه خوشه ای، به طور کلی به موضوع شما و قابلیت گسترش آن بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + دوازده =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link