تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟

تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟

امروزه با این که دنیای خرید و فروش تحت تأثیر پیشرفت تکنولوژی، رنگ جدیدی را به خود گرفته است، اما هنوز هم بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و حتی بزرگ، تفاوتی میان بازاریابی و فروش قائل نمی باشند و آن ها را رسماً یکی می دانند!

شاید برای شما نیز عجیب به نظر آید، اما اگر می خواهید در دنیای کسب و کارهای اینترنتی به موفقیت قابل انتظار برسید، بایستی مرزی بین فروش و بازاریابی قائل شوید. این دو با وجود تفاوت های بسیار ریز و در عین حال پراهمیت خود، می توانند با همکاری متقابل با یکدیگر، رشد صعودی بیزینس شما را به ارمغان آورند.

طبق آمار و نتایج علمی نیز، شرکت هایی که موفق به تفاوت قائل شدن بین فروش و بازاریابی و عمکرد براساس تفاوت های این دو شده اند، رشد بسیار بیشتری نسبت به سایر رقبای خود داشته اند.

حال شما را بیش از این منتظر نخواهیم گذاشت و قصد داریم تا مستقیم به تفاوت های بازاریابی و فروش و نقش هر یک در به اوج رسیدن یک کسب و کار بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

فروش چیست؟

فرآیندی که موجب فروش محصولات می شود، بسیار ساده بوده و در طول تاریخ همیشه به شکل های گوناگون وجود داشته است. امروزه نیز این فرآیند سنتی، اما ثابت قلمداد می شود. بخش فروش وظیفه دارد در کوتاه ترین زمان، افرادی را متقاعد به خرید محصولی نمایند.

فروش چیست؟

مهم ترین خصوصیات مربوط به فرآیند فروش به شرح ذیل می باشند:

  • نگاه بخش مربوط به فروش از درون شرکت به بیرون یا همان مشتریان است.
  • تعامل با مشتری کاملاً مستقیم و در ازای پرداخت وجه نقد به طور کامل می باشد.
  • فروشندگان بایستی از راه های مختلفی همچون رابطه نزدیک با مشتری، هر چه سریع تر محصول خود را به فروش برسانند.
  • تمرکز فروش بر حال است و برای آینده برنامه ریزی خاصی نخواهد شد، چرا که سود شرکت به فعالیت حال بستگی خواهد داشت.

بازاریابی چیست؟

ممکن است شما نیز تا به امروز تصور داشته اید که بازاریابی شامل همان فعالیت های مربوط به بخش فروش می شود، اما در واقع نگاه بازاریابی در به سود رساندن یک کسب و کار بسیار پیچیده تر از این حرف ها می باشد.

فعالیت بازاریابان بر روی به رضایت رساندن کامل طیف مشتریان متمرکز است، بدین صورت که عملکرد شرکت را به سمت خواسته و نیازهای مشتری حرکت می دهند و کمک می کنند تا با تعیین درست مواردی همچون قیمت ها، تخفیف ها، پیشنهادات، روش های تبلیغاتی و…، نیازهای مشتریان را به طور مؤثرتری رفع نمایند.

بدین صورت هم زمینه ای فراهم خواهد شد که مشتری همچنان برای نیازهایش به این مجموعه مراجعه کند و هم مشتریان جدیدی به این طیف اضافه خواهند شد. تمامی این موفقیت ها مساوی اند با سود کسب و کار.

فعالیت های بخش بازاریابی به طور معمول شامل موارد زیر می شوند:

  • به منظور شناخت نیازهای بازار، درباره مصرف کنندگان تحقیق کافی می کنند.
  • به منظور تأمین نیازهای حال و آینده مشتریان، محصولات خود را توسعه خواهند داد.
  • بهترین و خلاقانه ترین تبلیغ ها را برای هر محصول در نظر می گیرند.
  • محصولات را به منظور کامل فروش رساندن در کوتاه ترین مدت، به بهترین نحو قیمت گذاری خواهند نمود.

استراتژی تیم بازاریابی تنها به این موارد ختم نمی شود. با توجه به تغییر و تحول سریع استانداردهای فروش در بازار که به شدت تحت تأثیر تکنولوژی حرکت می کند، بخش بازاریابی بایستی درک به روز از بازار داشته باشد و ابزارها و تاکتیک های خود را نسبت به آن هماهنگ سازد.

امروزه بخش فروش به عنوان زیر مجموعه بازاریابی، بایستی به قسمت های مختلفی از بازار رفته تا برنامه ریزی های بلند مدت بازاریابی را پیاده سازند.

بازاریابی چیست؟

تفاوت های فروش و بازاریابی را جدی بگیرید!

حال ممکن است با در نظر گرفتن تفاوت هایی که با توضیح هر یک از فرآیندهای فروش و بازاریابی به آن ها رسیده اید، این طور قضاوت کنید که فروش دیگر در توسعه بازار جایگاهی ندارد و بهتر است برای آن برنامه ریزی خاصی نگردد.

در حقیقت یک کسب و کار موفق همیشه تمامی المان های خود را تقویت می کند و آن ها را مطابق با معیارهای روز دنیا پیش می برد.

این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ وجه نبایست مسئولیت هر دو بخش به یک مجموعه واگذار گردد، چرا که تمرکز و نگاه آن ها به بازار و مشتریان با یکدیکر تفاوت های بارزی را دارا می باشند.

به طور کلی فروش می تواند با مورد هدف قرار دادن زمان حال و پیش بردن فروش شرکت و بازاریابی با نگاه به مشتریان از پشت پرده ها و برنامه ریزی بلند مدت نسبت به واکنش آن ها، چرخه کسب و کار را به راه بیندازند. به عبارتی ساده، این دو مکمل یکدیگر می باشند.

اولویت با کدام است؟ فروش یا بازاریابی؟!

نتیجه گیری انتهایی ما ممکن است کمی شما را شوکه نماید! چرا که با وجود این توضیحات، هر کسی به سرمایه گذاری عظیمی بر تیم بازاریابی خود می نماید. اما اشتباه نکنید!

اگر از صاحبان استارت آپ می باشید، فراموش نکنید اولین گام پیش روی شما، همان فرآیند فروش محصولات و ایجاد اقلیتی از مشتریان می باشد. با واقعیت کار و سر و کله زدن کنار بیایید و سعی کنید ابتدا پایه ای محکم برای بیزینس خود بسازید.

سپس می توانید آرام آرام فرآیند و تاکتیک های بازاریابی را آغاز نمایید. برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی ابتدا می بایست موفقیت در فروش را به طور نسبی تجربه نمایید و یکی از راه های رسیدن به آن، برخورداری محصولات شما از کیفیت و کارایی مورد ادعا واقع شده می باشد.

آژانس مارکتینگ رشد 360

امروزه بخش عظیم مارکتینگ در بستر وب سایت ها و شبکه های اجتماعی صورت می گیرد و به آن دیجیتال مارکتینگ می گویند. بی شک استراتژی دیجیتال مارکتینگ به دلیل تفاوت های بستر وب، تسلط های خود را می طلبد و بایستی متخصصانی جهت انجام آن در نظر گرفته شود.

بدین ترتیب می توانید دیجیتال مارکتینگ کسب و کار اینترنتی خود را به مجموعه رشد 360 با بیش از یک دهه سابقه درخشان در این حوزه بسپارید.

معیار «پیشنهادات» در فرآیند فروش با بازاریابی چه تفاوتی دارد؟

فروش، پیشنهادات را در قالب تخفیف ارائه می دهد، حال آن که بازاریابی اعتقاد دارد، پیشنهادات مجموعه عواملی اند که کاربر را به خرید از مجموعه ترقیب می نمایند.

دید بخش فروش نسبت به قیمت محصولات چه می باشد؟

برای تیم فروش، قیمت محصولات بزرگ ترین مانع موفقیت آن هاست، چرا که همیشه بر سر آن با مشتریان خود چک و چونه می زنند.

آیا امروزه امکان موفقیت یک کسب و کار بدون در نظر گرفتن بخش مارکتینگ وجود دارد؟

شاید در گذشته این امر ممکن بود، اما بی شک دیگر نمی توان اهمیت مارکتینگ را نادیده گرفت و چنین ریسک بزرگی را مرتکب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دو =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link