ساخت انیمیشن و تولید محتوا

ساخت انیمیشن و تولید محتوا

امروزه انیمیشن‌ یا به اصطلاح پویا نمایی ها از جدیدترین ابزارآلات مورد نیاز برای تهیه تولید محتوا، بازاریابی اینترنتی و تبلیغات محسوب می‌شوند. انیمیشن‌ها به دو صورت دو بعدی و سه بعدی طراحی می‌شوند و تأثیر زیادی روی ذهن مخاطبین می‌گذارند.

کاربران با بهره‌گیری از فایل‌های فشرده می‌توانند از انواع انیمیشن‌ها استفاده کنند. انیمیشن‌ها از زمان‌های بسیار دور رایج داشته اند.

ساخت انیمیشن و تولید محتوا

 انیمیشن‌ها و باورهای غلط مردم

باور غلطی که در میان مردم رواج پیدا کرده است، موضوع انیمیشن‌ها می‌باشد که گمان می‌کنند محتوای آن‌ها فقط برای نوجوانان و کودکان طراحی گشته‌ است. در صورتی که این موضوع کاملا اشتباه است و وب‌سایت‌های اینترنتی ساخت انیمیشن گویای این مطلب است.

اگر درشبکه‌های مجازی مانند تیک تاک و اینستاگرام فعالیت کرده باشید، انیمیشن‌های زیادی را مشاهده می‌کنید که برای بزرگسالان ساخته شده‌اند و حتی محدودیت سنی دارند. برای مثال نوشته شده است برای افراد زیر 12 سال مناسب نمی‌باشد. بنابراین انیمیشن‌ها به گروه سنی ویژه‌ای اختصاص ندارند.

در تولید محتوای الکترونیکی بهتر است از زیاده‌گویی و پر حرفی بپرهیزید و مستقیما به اصل مطلب بپردازید. انیمیشن‌ها این قابلیت را در اختیار شما می‌گذارند که بدون وقفه و تلف کردن زمان مقصود خود را از محتوا به مخاطب برسانید. توجه داشته باشید انیمیشنی که می‌سازید باید برای سنین مخاطبین مناسب باشد.

اصول ساخت انیمیشن برای تولید محتوا

  • سعی کنید تا حد امکان انیمیشن خود را ساده طراحی کنید. این امر هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان و نوجوانان صدق می‌کند.
  • تماشاگران نباید درگیر مسائل پیچیده شوند تا به راحتی محتوایی که برای جمع آوری آن زحمت کشیدید را درک کنند. از کلمات سنگین و غیر قابل فهم به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا اگر مخاطب دچار گنگی شود علاقه‌ای به دیدن ادامه محتوای شما نخواهد داشت.
  •  انیمیشن خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مخاطب به آن‌چه که برای تماشای آن وقت صرف کرده‌ است، برسد.

نرم افزارهای ساخت انیمیشن برای تولید محتوا

 برای ساخت یک محتوا، از نرم افزارهایی مانند, captivate, flash بهره برده می‌شود. این برنامه‌ها با فرمت‌های swf, gif,  تهیه می‌گردند. با ما همراه باشید در ادامه به برسی تک تک این نرم افزارها جهت ساخت انیمیشن برای تولید محتوا می‌پردازیم.

Captivate

از مهم‌ترین برنامه‌ها جهت ساخت انیمیشن برای تولید محتوا captivate است که قابلیت‌های زیادی دارد. برخی از قابلیت‌های این برنامه شامل موارد زیر است.

تولید برنامه های آموزشی به صورت کاملا حرفه ای، امکان به وجود آوردن افکت‌های صوتی، ذخیره فایل نهایی بر روی سی دی یا دی وی دی، امکان بهره بری از فیلم، عکس، انیمیشن داخل پروژه و…

امکان طراحی نرم افزار، دارا بودن گالری کامل که شامل قالب، آیکون و… ساخت اتوران که در نرم افزا رهای آموزشی مورد نیاز است. این برنامه انیمیشن‌سازی که مربوط به تولید محتواهای آموزشی است بدون نیاز به هیچ برنامه جانبی دیگر اجرا می‌شود و طراحی‌های فوق العاده را می‌توان با آن به انجام رساند.

Flash

ادوب فلش یکی از معروف‌ترین برنامه‌های انیمیشن سازی است که برای تولید محتوا نیز بسیار گزینه مناسبی می‌باشد. برای استفاده از این نرم افزار آموزشی باید طبق نکات زیر پیش بروید.

  • ابتدا برنامه را باز کنید. یک سمبول گرافیکی با استفاده از oval ایجاد کنید. هر شکلی که مد نظر دارید، را می‌توانید انتخاب کنید اما برای تصور و آموزش بهتر بیضی را انتخاب کنید. Selection را بزنید و نقطه‌ی شروع را برگزینید.
  • روی شکلی که انتخاب کردید کلیک راست کنید و از منوی مورد نظر created motion را لمس کنید. نشانگر خود را بر روی فریم 25 ثابت کنید‌‌ اگر به درستی مراحل را طی نکرده باشید، پیغامی برای شما نمایان می‌شود که باید OK  را بزنید تا فرمت به شکل درستی ایجاد شود. شکل را به جایی که می‌خواهید در پایان انیمیشن در آن جا قرار گیرد بگذارید.
  • Ctrl + Enter را فشار دهید و در نهایت با بستن صفحه برنامه را ببندید. لازم به ذکر است که اگر هر مرحله را به صورت عملی اجرا کنید قطعا نتیجه‌ی خوبی در روند کاری خود مشاهده می‌کنید.

ساخت انیمیشن و تولید محتوا

ساخت انیمیشن برای محتواهای آموزشی

محتواهای آموزشی ساده:  از جمله شیوه‌های آموزشی برای تولید و طراحی  محتواهای آنلاین، ساخت انیمیشن های دوبعدی ساده است.در این روش فقط متن و عکس به شکل  سینک شده آماده می شود.

این آموزش ها که توسط برنامه‌های انیمیشن سازی تولید می‌شوند،  به صورت معمول برای ساخت دروسی که  به توضیحات بیشتر جهت یاد گیری نیاز دارند تهیه می‌شوند.

در دانشگاه‌ها  ومدارس دروس غیر عملی که نیاز عکس‌های  زیادی ندارند  مانند درس ریاضی و فیزیک، را می توان  با انیمیشن به آسانی تولید کرد.

لازم به ذکر است که با این روش هزینه کمتری خواهید پرداخت. همچنین سرعت تولید آن بالا است.  در آموزش‌هایی که با استفاده از انیمیشن‌ها انجام می‌شود بیشتر اوقات از متن و صدا بهره برده می‌شود و در مواقع لازم عکس‌ها هم اضافه می‌شوند.

نکته قابل توجه این است که ازاین محتواهای آموزشی بیشتر برای وب سایت ها استفاده می‌شوند.  اما در صورت نیاز می توان با کنار هم قرار دادن تصاویر می‌توان مالتی مدیا ایجاد کرد.

آموزش های ساده در همه موارد به کار برده نمی‌شوند و گاهی لازم است برای ایجاد یک محتوای مناسب، از  انیمیشن‌هایی بهره برد  که یه مقدار بیشتر روی آن ها کار شده است.

این گونه آموزش ها در واقع بر پایه متن و صدا تولید می‌شوند و مانند شیوه قبلی اعمال می‌گردند اما از در این شیوه از  افکت های انیمیشنی و تعداد تصاویر متحرک بیشتری نسبت به قبل استفاده می‌شود.در این آموزش ها از صداهای جانبی هم استفاده م می شود.

این مورد هم مانند مورد قبلی بیشتر بر روی وب سایت های آموزشی استفاده می‌شود اما توجه داشته باشید در صورت نیاز می توان از آن بر روی سی دی های مالتی مدیا نیز استفاده نمود. هزینه تولید در این گونه انیمیشن‌ها به صورت معمول مناسب است.  امروزه بیشتر آموزش های تحت وب  از این روش یعنی انیمیشن‌های سطح متوسط بهره می‌گیرند.

اگر از خواندن این محتوای آموزشی لذت بردید، به وب سایت اینترنتی رشد 360 بردید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. در این وب سایت در رابطه با مقاله نویسی، تولید محتوا و طراحی سایت مطالب ضروری و مهمی نوشته شده است که به شما کمک شایانی خواد کرد.

نرم افزارcaptivate چه قابلیت‌های دیگری دارد؟

امکان صداگزاری و ضبط صدا، اجرای افکت‌های گوناگون

چه برنامه‌های دیگری جهت ساخت انیمیشن برای تولید محتوا وجود دارد وبا چه فرمتی قابل اجرا است؟

swishmax، flc , gif

آیا برنامه‌های نام برده شده بر روی اندروید قابل راه اندازی هستند؟

خیر تنها بر روی سیتم‌های کامپیوتری مانند ویندوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link