چگونگی ساخت انیمیشن کوتاه

چگونگی ساخت انیمیشن کوتاه

امروزه در صنعت سینما, شبکه­ های مجازی و وب سایت ­های اینترنتی انیمیشن­ ها جایگاه ویژه­ای برای مخاطبین دارند. در زبان فارسی به انیمیشن پونمایی گفته می­شود زیرا از حرکت تصاویر و توهم آن در ذهن بینندگان ساخته می­شود.

شاید وارد شدن به حرفه­ ی انیمیشن سازی کار سختی نباشد. اما استاد شدن در این رشته کار به شدت دشواری است و هر کسی نمی­تواند آن را پیش ببرد. انیمیشن یک رشته­ ی هنری در دانشگاه است که در سه بخش اختصاصی آن را آموزش می بینند. با ما همراه باشید در این مقاله قصد داریم شما را با ساخت انیمیشن کوتاه آشنا سازیم.

در انیمیشن یا پویا نمایی یه نقطه­ ی شروع و یک نقطه­ ی میانی و در نهایت نقطه ­ی پایان وجود دارد. به صورت کلی هر داستان و یا فیلیمی دارای این سه نقطه است. موردی که یک انیمیشن را جذاب می­کند کاراکترها هستند. قبل از ساخت یک انیمیشن باید به کاراکترهای ساختگی در انیمیشن توجه کافی کرد. زیرا بیشترین جذابیت و ارتباط با مخاطبین توسط کاراکترها انجام می­شود.

 

چگونگی ساخت انیمیشن کوتاه

بخش­های مختلف یک انیمیشن

زمانی که شما یک انیمیشن کوتاه می­سازید باید محیطی را برای فضای داستان و رویدادهای آن در نظر بگیرید. انیمیشن ­ها  در سه اکشن تولید می­شوند. در اکشن اول حوادث و مشکلاتی که کاراکترها با آن دست و پنجه نرم می­کنند مشخص می­شود.

دومین اکشن داستان را کمی پیچیده و ذهن را درگیر می­کند. سومین اکشن مربوط به پایان داستان و چگونگی حل مشکلات و حوادث می­باشد.

مراحل ساخت انیمیشن کوتاه

  1. در مرحله­ ی اول باید یک اسکرپت بنویسید که این کار را با برنامه­ های مختلفی مانند word, celtx writher duets و ….
  2. تم انیمیشن خود را تایین کنید. منظور از تم انیمیشن, هدفی است که در پایان انیمیشن از آن رونمایی می­کنیم.
  3. در این مرحله باید شخصیت های انیمیشینی و کارتونی خود را مشخص کنید. بیشترین ارتباط میان انیمیشن و مردم را کاراکترها ایجاد می­کنند. بنابراین در آفرینش یک کاراکتر باید زمان طولانی را صرف کنید. اسکچ زدن کاراکترها باید قبل از انیمیت کردن انیمیشن انجام شود.
  4. محیط و صفحه­ ی پشتی شخصیت­ های کارتونی را به گونه­ ای تنظیم کنید که با کاراکترها همخوانی داشته باشد.
  5. قبل از تولید انیمیشن کشیدن استوری برد فراموش نشود. این مرحله به تجربه­ ی کافی و مهارت ­های انیمیشن سازی نیاز دارد.
  6. برای ساخت انیمیشن قبل از انیمیت کردن باید دیالوگ­ ها را تایین کنید. توضیحات مربوطه را زیر هر شات یادداشت کنید.
  7. یکی از مهم­ترین کارها این است که استوری برد خود را وارد یک برنامه مربوط به فیلم سازی کنید. در این بخش اهمیتی ندارد که از چه برنامه ­ای استفاده می­کنید. برنامه­ ی ادوب افتر افکت استانداردهای لازم برای ویرایش فیلم مورد نظر را دارد و گزینه­ ی خوبی برای شما محسوب می­شود.
  8. در مرحله­ ی بعدی شما باید استوری بردی که در مراحل قبل در نظر گرفته ­اید را به استوری ریل تبدیل کنید. فریم­ های استوری برد را بچینید و به آن ریتم خاصی دهید. با این کار ساختاری کلی از انیمیشن شما مشخص می­شود.
  9. حال نوبت به اضافه کردن دیالوگ­ ها می­باشد. زمان بندی تطبیق صداها در این مرحله دقت زیادی میطلبد. افکت­ های صدا نیز تاثیر مهمی در جذابیت یک انیمیشن دارد. برای انیمیشن سازی حتما یک تبلت یا آیپد تهیه فرمایید. زیرا طراحی با لبتاپ و کامپیوتر سختتر می­باشد.

ساخت انیمیشن کوتاه با استفاده از برنامه­ی flipaclip

Flipaclip نام یک اپلیکیشن است که در گوشی­ های موبایل­ با سیستم عامل اندروید و آی او اس قابل نصب است. چگونگی ساخت انیمیشن کوتاه در برنامه­ ی flipaclip بسیار ساده می­باشد.

ابتدا برنامه را از گوگل پلی یا مایکت دانلود کنید. بعد از دانلود و نصب این برنامه آن را باز کنید. یک دایره­ی قرمز رنگ با علامت به علاوه داخل آن مشاهده می­کنید. آن را لمس کنید. در این بخش شما امکان نام گذاری برای انیمیشن خود, تایین سرعت پخش انیمیشن و آپلود شدن در بخش مود علاقه تان را دارید.

بعد از انجام کارهای مذکور شما می­توانید کاراکتر انیمیشن را خودتان طراحی کنید. برای این عمل باکسی را در بالای صفحه مشاهده می­کنید. که در این باکس شما به انواع ابزارهای طراحی دسترسی خواهید داشت. همچنین در سمت راست این جعبه  علامت t را مشاهده می­کنید که برای اضافه کردن متن یا نوشتن دکلمه­ ای برای کاراکترها مناسب می­باشد.

اگر از قبل کاراکتر خود را در برگه ­ای نقاشی کشیده­اید, می­توانید با انتخاب آیکون سه نقطه گزینه­ ی add picture را بزنید و تصویر طراحی خود را بار گذاری کنید. همانند آن چه در پاورپوینت وجود دارد شما قادر به اضافه کردن اسلایدها در این برنامه می باشید. در اسلایدهای دوم, سوم و… شما سایه­ ای از طرحی که در صفحه­ ی قبلی کشیده­ اید را مشاهده می­کنید.

توجه داشته باشید انیمیشن یا پونمایی به معنای حرکت تصاویر یا ایجاد توهم حرکت در ذهن بینندگان است. شما باید در اسلایدهای بعدی تغییری را روی سایه­ ی طرح اولیه ایجاد کنید تا متوجه تکان خوردن آنها بعد از زدن کلید پخش باشید.

این برنامه امکان صدا گذاری روی کاراکترهای انیمیشن و یا پخش موسیقی در زمان پخش برنامه را به شما می­دهد. بعد از اینکه افکت­ های صدا را به انیمیشن خود اضافه کردید. باید صداگذاری را تنطیم کنید. به شکلی که زمان باز و بسته شدن دهان یک کاراکتر یا حرکت آن با صداگذاری شما یکسان باشد و بیننده تصور کند که شخصیت کارتونی شما در حال صحبت کردن است.

 

چگونگی ساخت انیمیشن کوتاه

انیمیت کردن یا تولید انیمیشن

مشخص کردن مدیوم یک انیمیشن به تخصص و مهارت شما در انیمیشن سازی, برنامه و سخت افزارهایی است که با آن کار می­کنید. توجه داشته باشید فردی که تازه شروع به این حرفه کرده است یقینا نباید انتظار ساخت یک انیمیشن با کیفیت تولید پیکسار را داشته باشد.

انیمیشن­ ها در چند دسته ­ی سنتی, کامپیوتری, دیجیتال سه بعدی و استاپ موشن cut out ساخته می­شوند. برنامه­ های زیادی برای تولید یک انیمیشن وجود دارد که هرکدام از آن­ها سبک کار متفاوتی را شامل می­شوند.

در انیمیشن سازی به سبک کلاسیک یا همان سنتی باید با دست طراحی را انجام داد. افرادی که به نقاشی و طراحی­ های دستی علاقه­ مند هستند در این حرفه نیز می­توانند فعالیت داشته باشند.

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید, سری به وب سایت اینترنتی رشد 360 بزنید تا با انواع مقاله­ های کامل در این زمینه آشنا شوید.

منظور از انیمیشن استاپ موشن چیست؟

این نوع انیمیشن ها از زمان ساخته شدن عروسک ها وجود داشته اند و در فریم به فریم لحظات می توانند حرکت داشته باشند. فیلم کوتاه بازی عروسک های خرسی با این سبک از انمیشن سازی تولید شده است.

ایا در انیمیشن سازی بک گراند نیز نیاز به انیمیت شدن دارد؟

خیر. زیرا تعاملی با کاراکترها و شخصیت های داستان ندارد.

منظور از انجام پالیشینگ در انتهای انیمیشن سازی چیست؟

تصحیح رنگ¬ها, انتقال موارد و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 19 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link