طراحی سایت برای موبایل

طراحی سایت برای موبایل

کاربران تلفن های همراه در هنگام جستجوهای اینترنتی و سایت گردی، به احتمال زیاد به این مسئله بر می خورند که سایتی را باز کرده اند، اما بین قالب، متن ها و گزینه های سایت نامنظمی بسیار عجیبی وجود دارد، به طوری که نمی توان تحت هیچ عنوان  از بستر سایت بهره ای برد.

حال اگر از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ وارد همان سایت شویم، با این بهم ریختگی روبرو نخواهیم شد. دلیل این امر، طراحی انحصاری سایت برای سیستم های کامپیوتری و عدم توجه طراح سایت به کاربران تلفن های همراه است.

امروزه با توجه به گسترش قابل توجه ارائه و برخورداری از خدمات کسب و کارها به صورت اینترنتی، و همچنین پیشرفت تکنولوژی تلفن های همراه، طراحان سایت می بایست سایت ها را در نسخه های مختلف از جمله نسخه موبایلی ارائه دهند.

اهمیت موبایل وب ها

اهمیت موبایل وب ها

این که دیگر بیشتر کاربران سایت ها در هر زمینه ای از جمله خرید اینترنتی، شرکت در آزمون ها و کلاس های آنلاین، جمع آوری اطلاعات و… از گوشی همراه خود استفاده می کنند، حقیقتی است که سازندگان سایت را مجبور به در اولویت قرار دادن ارائه نسخه موبایل وب نموده است.

اگر نسبت به این عملیات دقت و اهمیت کافی به کار برده نشود، طبیعتاً حجم عظیمی از کاربران و مشتریان خود را از دست خواهید داد.

براساس آمار رسمی شرکت گوگل، 29 درصد از کاربران تلفن های هوشمند، در صورتی که سایتی نیازهای آن ها را برطرف ننماید، به سرعت به یک سایت دیگر جابجا می شوند.

اصول بهینه سازی وب سایت برای موبایل

حال که تا به اینجا متوجه اهمیت قابل توجیه استانداردسازی سایت های پرکاربرد برای گوشی های همراه شده اید، قصد داریم به طور مفید و مختصر به چگونگی این بهینه سازی اصولی بپردازیم. در اینجا می توانیم چهار مورد از اصلی ترین عوامل اصولی سازی یک سایت برای موبایل را تحت بررسی قرار دهیم.

گسترش دامنه اختیارات خرید کنندگان اینترنتی

تجربه نشان داده است که هر چقدر دست مشتری را برای خرید از سایت خود باز بگذاریم، مشتری از خرید خود رضایت بیشتر خواهد داشت و در نتیجه سایت شما به انتخاب دائمی او تبدیل خواهد شد. این امر نسبت به کاربران موبایل پراهمیت تر است، چرا که امکان جابجایی سریع بین سایت ها برای آنان بیشتر فراهم است.

  • ثبت نام جهت ادامه فرآیند خرید

کاربران موبایل از این که مجبور باشند از همان ابتدا برای ثبت سفارش های خود در سایت مشخصات بدهند، متنفر اند! آن ها ترجیح می دهند فرآیند ثبت نام اینترنتی در سایت پس از ثبت سفارش انجام شود یا اصلاً انجام نشود. در اینجا به عنوان یک فروشنده دارای بینش و خلاقیت، می توانید این آپشن را برای مشتری خود آزاد بگذارید.

  • طیف شیوه پرداخت

اگر یک فروشنده مجرب هستید، خوب می دانید که تفاوت مشتریان تنها در نوع خرید آن ها طبق سلیقه خلاصه نمی شود. بلکه این اختلاف شامل تفاوت هایی از جمله شیوه پرداخت نیز می شود. برخی ترجیح می دهند به صورت اینترنتی پرداخت کنند و برخی دیگر به دنبال پرداخت درب منرل اند.

احتمال آن زیاد است که به علت سریع بودن جستجو در موبایل، بسیاری از این طریق به دنبال نحوه پرداخت سایت ها با توجه به خواسته خود باشند. با برخورداری سایت فروشگاهی شما از هر دوی این گزینه های پرداخت، مشتری های زیادی را جذب خود خواهید نمود.

قابلیت باز انتقادات و پیشنهادات

ممکن است برایتان جالب باشد، اما بالای 90 درصد مشتریان اینترنتی، پیش از ثبت نهایی سفارش محصول مورد نظر خود، نظرات و تجارب دیگر خریداران در انتهای صفحه وب را مطالعه خواهند نمود. مهم ترین دلیل این کار، می تواند عدم دسترسی مشتری به جنس مورد نظر به صورت حضوری باشد.

شاید در یک جامعه از مشتریان، تایپیست کم داشته باشیم، اما منتقد همیشه بسیار! نوشتن نظرات برای کاربران تلفن های همراه طبیعتاً بسیار آسان تر و غیر وقت گیر تر است. پس برخورداری هر آیتم فروشی درون سایت شما از قابلیت نظر و امتیاز دادن، روشی بسیار مشتری مدار در بستر فضای مجازی به حساب می آید.

قابلیت باز انتقادات و پیشنهادات

فعال یا غیر فعالسازی قابلیت بزرگنمایی؟!

اکثر ما خریداران اینترنتی در هنگام مشاهده تصاویر مربوط به محصول، از قابلیت زوم یا بزرگنمایی عکس ها استفاده می کنیم. البته زمانی این قابلیت کاربردی است که:

  1. عکس ها بسیار باکیفیت باشند.
  2. بزرگنمایی در نسخه دسکتاپ سایت صورت گیرد.

برخورداری نسخه موبایل یک سایت از قابلیت بزرگنمایی، بسیار بیهوده و مانع مشاهده دیگر دکمه ها و آپشن های سایت خواهد بود. طبیعتاً صفحه کوچک تلفن همراه باعث بزرگ دیده شدن عکس ها خواهد شد، پس سعی کنید این مورد را در ادیشن موبایل به کار نبرید.

محتوای ساده و مختصر

به این نکته توجه داشته باشید که کاربران سایت همگی از طرفداران کتاب و کتابخوانی نیستند! تجربه نشان داده است که استفاده از متن های بسیار طولانی و تفسیری در ضمیمه صفحات سایت، به خصوص در محیط موبایل، کاربر را از سایت شما خواهد راند.

نود درصد افراد جستجوهای خود را در شرایط فوری انجام می دهند، پس هیچوقت زمان کافی برای خواندن تفاسیر شما نخواهند داشت. توضیحات درون سایت خود را به صورت خلاصه و در عین حال مفید ارائه دهید تا هم خواننده خسته نشود و هم بتواند بهترین انتخاب خود را در زمینه جستجوی خود داشته باشد.

دیگر نکات فنی در پیاده سازی موبایل وب

به عنوان نکات پایانی، موارد زیر را در بهینه سازی سایت با دستگاه های هوشمند همراه پیشنهاد می کنیم:

  • سایت موبایلی خود را با دستگاه ها و مرورگرهای مختلف امتحان کنید و بهینه سازی همگانی را پیش ببرید.
  • همیشه به عنوان یک بازدید کننده از سایت خود مطالبتان را ارزیابی کنید و اینگونه محتوایی که هر کسی دنبال آن است را در سایت خواهید گذاشت.
  • از آنالیتیک استفاده کنید و بر روی تبدیل های صورت گرفته نظارت داشته باشید.
  • سرعت سایت خود را با استفاده از ابزار Google Speed tool مورد سنجش قرار دهید.
  • تبلیغات موبایلی باید کاربر را به سایت موبایلی منتقل نماید، نه سایت دسکتاپی.
  • تمامی اجزا و عناصر Flash در سایت خود را پیدا کنید آن ها را حذف کنید، زیرا بر روی سیستم عامل ios اجرا نمی شوند و در سیستم عامل Android نیز بسیار عمل می کنند.

هر آنچه باید درخصوص طراحی سایت برای موبایل گفته می شد در این مقاله سعی کردیم که به آن بپردازیم اما چنانچه شما کاربرگرامی نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص داشتید می توانید با کارشناسان مجرب ما در رشد 360 در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 12 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link