فرانچایز یا حق انحصاری چیست؟ 

فرانچایز یا حق انحصاری چیست؟

در دنیای امروز یک کسب و کار می تواند با استفاده از روش های موثر در کوتاه ترین زمان به سودآوری برسد. یک روش فوق العاده که این روز ها بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده از فرانچایز یا حق انحصاری می باشد. شاید این اصلاح برایتان تازگی داشته باشد و برایتان سوال باشد که دقیقا منظور از فرانچایز یا حق انحصاری چیست؟

کلمه ی فرانچایز به معنای حق انحصاری است، اما در بازار حرفه ای و کسب و کار ها  این واژه یک عملکرد و مکانیزم است که می تواند سبب گردش چرخ اقتصاد شود. اما چگونه؟ در ادامه ی مبحث فرانچایز یا حق انحصاری چیست؟ تماما این موضوع را شرح می دهیم.

فرانچایز یا حق انحصاری چیست؟ 

فرانچایز یا حق انحصاری چگونه فرآیندی است؟

آیا شما اهل فیلم دیدن هستید؟ آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده اید که چگونه در یک کشور اروپایی مغازه ی مک دونالد وجود دارد و در کشور آسیای شرقی نیز دقیقا چنین فروشگاهی با همان نام تجاری و برند موجود است. فاصله ی مکانی این دو فروشگاه قطعا تعجب برانگیز است.

چگونه یک فرد در کشور اروپایی سرمایه گذاری کرده و سپس این همه مسافت را طی کرده و راهی کشور آسایی شده و شعبه ای برای خود ایجاد کرده است؟ پاسخ همه ی این سوالات فرانچایز است. فرانچایز و یا حق انحصاری راهی است که مرز ها و زمان را طی می کند و کسب و کاری را ارتقا می بخشد.

فرانچایز یا حق انحصاری چیست؟ یک روش و یا امکانی است که صاحب کسب و کار های بین المللی و جهانی این فرصت را در اختیار سایر کشور ها و افراد قرار می دهند تا زیر چتر حمایتی ایشان بایستند.

نام تجاری، برند، سابقه ی درخشان و فرومولاسیون موفقیت از یک تجارت بزرگ به یک کسب و کار نوپا انتقال می باید. برای توضیح بهتر این که فرانچایز یا حق انحصاری چیست؟ یک مثال ساده می زنیم.

تصور کنید در کشور آفریقای جنوبی یک فرد شروع می کند تا برای اولین بار فروشگاه مواد غذایی خود را تاسییس و راه اندازی کند. اما این فرد آگاهی کامل از فرانچایز یا حق انحصاری چیست، را دارد. طی مکاتباتی با شرکت مک دونالد که بزرگترین فروشگاه غذایی زنجیره ای  در جهان است از آنان خواستار فرانچایز می شود.

مک دونالد نیز قبول کرده و این فرصت ویژه را در اختیار فرد مقیم آفریقا می دهد. پس از مدت کوتاهی یک فروشگاه شیک و جذاب در آفریقا دائر می شود که با فروشگاه مک دونالد نیویورک هیچ فرقی ندارد.

اگر شما جای یکی از افراد آن شهر بودید چه  می کردید، بی شک شما سابقه ی درخشان مک دونالد را می بینید و به این فکر نمی کنید که چه کسی فروشگاه را دائر کرده است؟ حجم فروش و ترقی این فروشگاه قابل پیش بینی است، بی شک به سرعت پیشرفت خواهد کرد.

با مثال ساده ای که در بالا زده شد دیگر فرانچایز یا حق انحصاری چیست؟ یک سوال عجیب و غریب نیست و به خوبی فرانچایز تفهیم شد.

فرانچایز های ایرانی

شاید ابتدا به این فکر کنید که فرانچایز در ایران وجود نداشته و متعلق به کشور های اروپایی است. دقیقا بر عکس در ایران فرانچایز در حال معرفی است و از آن استقبال زیادی می شود. اگر دقت کرده باشید، فروشگاه زنجیره ای افق کوروش سال های زیادی است که در اکثر شهر های ایران وجود دارد.

سوپر مارکت ها کسب و کار خود را ارتقا می دهند و زیر مجموعه ی این شرکت بزرگ می شوند. برند ال جی نیز که محصولات الکترونیک با کیفیتی را ارائه می دهد، متعلق به کشور کره ی جنوبی است. اما محصولات ال جی که در ایران وجود دارد از طریف فرانچایز است.

یک شرکت وارد کننده با ال جی قرارداد فرانچایز می بندد و قطعات ال جی را وارد و در ایران سر هم می کند. در نهایت محصول ای جی وارد بازار ایران می شود. هایپر مارکت سورنا، خلیج فارس و چندین مجموعه ی دیگر نیز از نمونه های کسب و کار فرانچایز در ایران می باشند.

فرانچایز

چگونه فرانچایز شویم ؟

ابتدا باید آگاهی کامل از فرانچایز یا حق انحصاری چیست، را داشته باشید. فرانچایز یا حق انحصاری یک پدیده ی فوق العاده و جهانی است. شما هم می توانید با استفاده از این فرانچایز راه صدساله را یک شبه بروید، اما چگونه؟

ابتدا باید شرکت مادر را انتخاب کنید و برند تجاری که خواهان استفاده از آن هستید را بیابید. بسیاری از این شرکت ها طی فراخوانی از کسب و کار ها می خواهند که به فرانچایز ایشان تبدیل شوند. از طریق چنین فراخوانی می توانید فرانچایز شوید.

یک قرار داد مابین شما و شرکت مادر تنظیم خواهد شد که شما ملزم به پرداخت مبلغی تحت عنوان حق فرانچایز به شرکت مادر هستید. پس از آن از تمامی مزایای فرانچایز یا حق انحصاری بهره مند خواهید شد.

دستور العمل های مدیریتی و بازرگانی از طریق شرکت مادر برای شما ابلاغ شده و مجموعه ی شما به همان نحوی مدیریت خواهد شد که شرکت مادر مدیریت می شود.

فرانچایز متعلق به چه نوع کسب و کاری است؟

تمام کسب و کار ها می توانند از فرانچاز استفاده کنند. به عنوان مثال اگر در حوزه ی فناوری های دیجیتال فعالیت می کنید، مجموعه ای هم چون رشد 360 به عنوان یک شرکت بزرگ تر و موفق در زمینه ی دیجیتالی شدن، می تواند این فرصت را در اختیار شما قرار دهد که فرانچایز شوید.

کلام آخر

در ابتدا سوال فرانچایز یا حق انحصاری چیست، مطرح شد. فرانچایز یا حق انحصاری ی تواند فرصتی فوق العاده برای کسب و کار های مختلف در سر تا سر جهان باشد. کافی است از آن آگاهی داشته باشید و آماده ی رشد و ترقی باشید.

اگر نمودار سود کسب و کار شما به صورت عادی با شیب کمی در حال حرکت است، با استفاده از فرانچایز سود آوری شما چندین برابر خواهد شد. به نحوی که این حجم از سود آوری و درآمد برایتان بی سابقه بوده است. از فرانچایز غافل نشوید و در خصوص فرانچایز یا حق انحصاری چیست؟ آگاهی کامل را به دست بیاورید.

آیا مبلغ پرداختی برای حق فرانچایز سبب ضرر مجموعه نمی شود؟

زمانی که برند تجاری بزرگ پشتیبان کسب و کار شما می شود، سود آوری شما تا حد زیادی افزایش می باید، نه تنها ضرر نخواهید کرد، بلکه قرار داد خود را تمدید نیز می کنید.

فرانچایز تضمین کننده ی ترقی کسب و کار می باشد؟

بی شک، ترفی کسب و کار به واسطه ی فرانچایز چندین برابر خواهد بود.

آیا قرارداد فرانچایز دائمی است؟

بنا به نوع قرار داد مابین شرکت مادر و فرانچایز شونده متغیر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + دو =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link