چند مهارت که برای رشد و پیشرفت حرفه ای به آن ها نیاز دارید‌

چند مهارت که برای رشد و پیشرفت حرفه ای به آن ها نیاز دارید‌

امروزه با گذشت زمان و پیشرفت ‌های روز افزون در زمینه‌ های مختلف اعم از علمی، صنعتی، پزشکی، مد و سایر حرفه ها، تقریباً می‌ توان گفت بشر درحال رسیدن به اوج حرفه مدنظر از نظر مهارت و دانش است. مهارت به عنوان یک فاکتور که می تواند جنبه فیزیکی یا ذهنی داشته باشد نقش مهمی در تسریع دستیابی به اهداف دارد.

با توجه به این مطلب، در هر حوزه‌ ای که پیش گرفته اید، برای رشد و پیشرفت حرفه ‌ای به‌ مهارت های مرتبط نیاز دارید و دیگر جایی برای عدم مهارت و یا متوسط بودن در حوزه ‌های مختلف باقی نمانده است.

چند مهارت که برای رشد و پیشرفت حرفه ای به آن ها نیاز دارید‌

آیا مهارت اکتسابی است؟

خبر خوب این است که هر مهارت که برای رشد و پیشرفت حرفه ای به آن ها نیاز دارید‌، قابل یادگیری و آموزش است. امروزه با انواع مختلفی از مهارت روبه‌رو هستیم که نشان می ‌دهد شما برای پیشرفت حرفه ‌ای فقط به یک مهارت به خصوص نمی توانید اتکا کنید بلکه باید چند مهارت را در کنار هم بیاموزید.

برای موفق شدن در هر شغل حرفه ‌ای‌ در واقع ما با دو نوع مهارت روبه­رو هستیم که باید آن ها را فرا بگیریم، این مهارت ها شامل مهارت های نرم و مهارت های سخت هستند.

مهارت سخت مربوط به همان مهارت شما در حرفه مدنظر است مثلاً اگر شما آرایشگر هستید و در حرفه مدنظر خود مهارت های چون کوتاهی مو، اصلاح و… را آموخته اید به این مهارت ها، مهارت سخت گفته می شود.

 اما مهارت ‌های نرم متفاوت از مهارت شما در حرفه‌ ‌تان است مثلاً مهارت منعطف بودن و همراهی کردن و درست صحبت کردن با مشتریان یک مهارت نرم است. به طور کلی مهارت های نرم و سخت هر دو کاملا اکتسابی هستند و با آموزش و تمرین به راحتی به دست می آیند.

مهارت های نرم برای دستیابی به اهداف

در لیستی از چند مهارت که برای رشد و پیشرفت به آن ها نیاز دارید، اهمیت مهارت های نرم که معمولا در حرفه های مختلف بهای کمتری به آن ها داده می شود، به مراتب حتی بیشتر از مهارت های سخت است. در ادامه چند مهارت نرم مهم را به شما معرفی می کنیم.‌

این مهارت آن ‌قدر مهم است که همه مهارت ‌های دیگر را تحت ‌الشعاع قرار می ‌دهد. به جرات می ‌توان گفت که اولین نوع از مهارت که برای رشد و پیشرفت حرفه ای به آن ها نیاز دارید‌، همان هوش عاطفی است.

تعریف کلی که می ‌توان از هوش عاطفی داشت نوع رفتار و واکنش ما در مواقعی که احساساتی می ‌شویم در برخورد با خود و دیگران است. پنج مبحث طلائی که هوش عاطفی مجموعاً از آن ‌ها تشکیل شده ‌است:

  • سازش
  • خودآگاهی
  • وجود انگیزه
  • مهارت همراهی
  • مهارت در زمینه بروز رفتار های اجتماعی صحیح

در بیشتر مشاغل ما با بخشی از افراد جامعه در تعامل هستیم؛ بنابراین کسب مهارت برقراری ارتباط موثر با افراد جامعه بسیار مهم است. درصد زیادی از موفقیت افراد در حوزه کاری شان به آن‌ ها بستگی دارد و احتمال شکست افرادی که از این مهارت برخوردار نیستند زیاد است.

  • داشتن روحیه کار گروهی

داشتن روحیه کار گروهی در واقع یعنی این ‌که شما بتوانید در حوزه‌ای که کار می ‌کنید با افرادی که کار آن‌ها با شما مرتبط است کار خود را تنظیم کنید و هماهنگی به وجود بیاورید.

برخورداری شما از دیدگاه مثبت در همکاری با سایر افراد و به وجود آوردن هماهنگی گروهی امری بسیار حیاتی است. یعنی باید شما این قابلیت را دارا باشید که در حوزه کاری خود با توانایی حضور پیدا کنید و نسبت به اطرافیان خود احترام قائل شوید و تا آن جا که امکان دارد در انجام امور از مشورت کردن و هم فکری کردن با آن ‌ها غافل نشوید.

چند مهارت که برای رشد و پیشرفت حرفه ای به آن ها نیاز دارید‌

  • سازگاری و انعطاف پذیری

از آنجا که امروزه هر شغل و حرفه ای در حال به ‌روز رسانی لحظه به لحظه است؛ بنابراین فاکتور انعطاف و سازگاری به‌ عنوان یکی از چند مهارت که برای رشد و پیشرفت حرفه ای به آن ها نیاز دارید‌ امری حیاتی است.

اگر می‌ خواهید کاری که برای مشتری ها به انجام می‌ رسانید، انتظارات آن ها را برآورده سازد، باید این فاکتور سازگاری و انعطاف پذیری را در حرفه خود پیاده کنید. به این صورت که به افکار و نظرات دیگران احترام بگذارید و سعی کنید که مطابق میل آن‌ها کار مد نظرشان را انجام دهید تا بتوانید رضایت آن‌ها را کشف کنید و در دوره رقابت باقی بمانید.

برای محقق شدن این امر شما می‌ توانید راهکار هایی اعم از شرکت در دوره‌ هایی که در زمینه مهارت خاص مد نظر شما برگزار می‌ شود و شما را به روز می‌ کند را امتحان کنید. شما باید روش ‌های جدیدی را امتحان کنید تا به بهترین روش ممکن دست پیدا کنید.

سخن آخر

طبق آنچه در متن اشاره شد، داشتن مهارت برای موفقیت در حوزه کاری و زندگی اجتماعی ضروری است. ما در این گفتار تنها چند مهارت که برای رشد و پیشرفت حرفه ای به آن ها نیاز دارید‌ را پوشش داده ایم. در کنار مهارت های سخت می تواند به بهبود حوزه های مختلف کاری شما کمک کند.

از آنجایی که دریافت آموزش سریع ترین را برای کسب مهارت اسامی توانید به مجموعه های آموزشی مانند مجموعه ۳۶۰ مراجعه کنید تا فنون و مهارت های لازم برای توسعه کسب و کار و رشد فردی را بیاموزید.

آموزش های این مجموعه به شما کمک می کند تا با ایجاد موثر ترین تجربه کاربری ممکن برای مخاطبتان به سرعت شاهد پیشرفت کار و زندگی مالی خود باشید.

آیا تنها داشتن مهارت تخصصی در حرفه مورد نظرمان برای کسب موفقیت کافی است؟

با قاطعیت می ‌توان به این سوال جواب منفی داد، چون امروزه در کنار مهارت های تخصصی که هر فرد فرا می‌ گیرد، چند مهارت که برای رشد و پیشرفت حرفه ای به آن ها نیاز دارید‌ شامل مهارت های نرم مثل انعطاف ‌پذیری و سازگار بودن، هوش عاطفی و داشتن روحیه کار گروهی هم می‌ شود.

مهارت انعطاف و سازگاری بودن چگونه باعث می ‌شود که شما در دوره رقابت باقی بمانید؟

این مهارت با دادن توانایی بروز رسانی و داشتن دیدگاه مثبت نسبت به تغییرات باعث پیشرفت و رشد حرفه‌ای شما می شود و شما را در دوره رقابت سرپا نگه می دارد و از حذف شدن شما در بازار کارتان جلوگیری می‌ کند.

آیا آموزش دیدن برای کسب مهارت مهم است؟

بله مهم است چون همه مهارت ها را نمی شود با آزمون و خطا یاد گرفت و با آموزش مهارت آموزی سریع و آسان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + بیست =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link