چگونگی ساخت انیمیشن های دیزنی

چگونگی ساخت انیمیشن های دیزنی

انیمیشن یک شیوه است که فریم­ها وتصاویر به صورت متوالی در آن به حرکت در می­آیند. این حرکات انیمیشنی توسط کامپیوترها یا نرم افزارهای ساخت انیمیشن ایجاد می­شوند. همه­ ی ما نام شرکت والت دیزنی را شنیده­ایم و با آن خاطره داریم. با ما همراه باشید، در این مقاله قصد داریم شما را با چگونگی ساخت انیمیشن­ های دیزنی آشنا سازیم.

انیمیشن­ های والت دیزنی

همان طور که می­دانید؛ در زمان­های بسیار دور مردم روی دیوار غارها نقاشی می­کشیده­اند. جالب است بدانید؛ اصلیت طرح انیمیشن­ ها از آن جا سرچشمه می­گیرد. اولین انیمیشن توسط یک فردی فرانسوی به نام امیل کوهل طراحی گشت. در سال 1923 جهان زیبای انیمیشنی پا به جهان گشود. 43 سال بعد از ساخت اولین انیمیشن, والت دیزنی فعالیت خود را آغاز کرد.

چگونگی ساخت انیمیشن­ های دیزنی

مراحل ساخت انیمیشن­ های والت دیزنی

در ادامه مبحث چگونگی ساخت انیمیشن های دیزنی ، مراحل و شیوه­های آن را برای شما بازگو می­کنیم. برای ساخت انیمیشن باید سه مرحله را طی کرد که شامل پیش تولید, تولید و پس تولید می­شود. با ما همراه باشید در این بخش از مقاله قصد داریم با تک تک این قسمت­ ها آشنا شویم.

پیش تولید: در این مرحله از انیمیشن سازی, تمام مراحلی که برای ساخت انیمیشن باید انجام داد اجرا می­شود.

ایده انیمیشن سازی قسمت مهمی است که سایر مراحل انیمیشن سازی مطابق با آن پیش می­روند. در فیلم نامه باید ایده خود را در قالب داستان بنویسید. دیالوگ که به معنای گفت و گو بین کاراکترها تعریف می­شود تاثیر مهمی روی بینندگان می­گذارد و از بخش های اصلی پیش تولید محسوب می­شود.

به صورت کلی مرحله پیش تولید دارای زیر مجموعه ­های ایده، فیلم­نامه، دیالوگ، استوری برد یا همان استوری ریل و اطلاعات می­باشد.

در مرحله استوری ریل چندتا از فریم­ های انیمیشن را روی کاغذ می­کشند و در نهایت زمانی که صفحات را به صورت متوالی وق بزنند تصاویر زنده می­شوند و به حرکت در می­آیند. این مرحله بسیار زمان بر تر از  استوری برد است زیرا مدت و وقت زیادی را برای کشیدن طرح­های کاغذی و اجرای نمایش ساده آن باید صرف کرد.

هزینه­ ها, تکنیک ­ها و نرم افزارها در مرحله اطلاعات برسی می­شوند. برای مثال مشخص می­کنید که چه نرم افزارهایی برای چگونگی ساخت انیمیشن های دیزنی نیازدارید یا چه هزینه ­ای باید برای ساخت انیمیشن تا پایان کار خرج کرد. همچنین در مرحله اطلاعات باید تایین کرد که صحنه­ ها با چه تکنیکی طراحی و ساخته شوند.

تولید: بخش­های مدلینگ, تکسرچینگ و متریال, استخوان بندی, نورپردازی و دوربین, سیمولیتینگ یا شبیه سازی و رندر را شامل می­شود.

در بخش مدلینگ مرحله تولید هیچ یک از موجودات طراحی شده بافت ندارند وتک رنگ هستند. تکسچرینگ شامل دو قسمت متریال یا بافت و تکسچر یا تصویر است. در مرحله استخوان­ بندی مدل شما بافت پیدا می­کند.

انیمتینگ یا متحرک سازی مرحله مهمی در انیمیشن سازی است که کلمه پونمایی را یادآور می­شود وبا استفاده از استخوان ­ها کاراکترها و انیمیشن را متحرک می­کند.

در بخش نور پردازی و دوربین باید نورپردازی صحنه­ های انیمیشن را انجام داد و زوایای دوربین را تنطیم کرد. سیمولیتینگ یا شبیه سازی در انیمیشن سازی به معنای شبیه سازی موارد نامنظم است. برای مثال آتش, طوفان, مو, سیالات قابل ساختن نیستند و باید آن­ها را شبیه سازی کرد.

پس تولید: مراحل کامپوزیت, جلوه­ های ویژه, تدوین, صدا گذاری, موسیقی و جلوه­های صوتی و رندر نهایی بخش پس تولید را کامل می­کنند. در میان مراحل پس تولید بخش تدوین از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمامی سکانس­ های ساخته شده در انیمیشن را به هم متصل می­کند.

کامپوزیت و جلوه­ های ویژه بخشی از مهمترین مراحل پس تولید می­باشند. مرحله کامپوزیت در چگونگی ساخت انیمیشن­های دیزنی شامل لایه ­های رندرشده انیمیشن است که روی هم قرار گرفته و با افکت­ های مطلوب و با کیفیت تفکیک می­شوند. جلوه های دو بعدی و سه بعدی در مرحله جلوه­ های ویژه به انیمیشن اضافه می­شوند.

صداگذاری در انیمیشن­سازی برای مواقعی است که انیمیشن طراحی شده صامت یا همان بی صدا نباشد. صداگذاری وظیفه گروه انیماتور است که اید با ابزارهای ضبط صدا به صورت حرف ه­ای آشنایی داشته باشند.

موسیقی و جلوه ­های صوتی با مرحله صداگذاری متفاوت است. در این بخش صوت­ های پس زمینه مانند صدای حیوانات با انیمیشن مخلوط می­شوند. در پایان ساخت انیمیشن نوبت به رندر نهایی می­رسد که به صورت فیلم در نمایشگرها آماده پخش می­شود.

اعضای گروه انیمیشن­سازی و هزینه ­های ساخت والت دیزنی

برای تولید یک انیمیشن عواملی مانند داستان نویس, نمایشنامه نویس, کارگردان هنری, کارگردان خلاق, هنرمند شبیه سازی پارچه, دستیار تولید, سرپرست سایه زنی و بافت, طراح محیط, مدیرهنری, انیماتور, طراح شخصیت, آهنگ ساز, مدیر فنی چیدمان و…. تشکیل شده است.

برای ساخت یک انیمیشن حرفه ­ای نود دقیقه­ای, 200 الی 1000 نفر باید فعالیت داشته باشند که هزینه ساخت آن در مینیموم حالت 3 میلیار تومان محاسبه می­شود.

زمانی که برای تولید یک انیمیشن صرف می­شود, بین 2 الی 5 ساعت است. هزینه­ های ساخت یک انیمیشن گاهی به قدری بالاست که از ساخت یک سریال هالیوودی بیشتر می­ باشد. برای مثال انیمیشن داستان اسباب بازی 3 به ازای هر ثانیه از آن حدود 32 هزار دلار هزینه شده است.

انیمیشن­ های دیزنی لند به محاسبات پیچیده کامپیوتری احتیاج دارند وتک به تک فریم­ها نیاز به رندر شدن دارند. ظرفیت دستگاه­های انیمیشن­های والت دیزنی به 5000 دستگاه هم می­رسد که مدت زمان زیادی را صرف رندر کردن می­گذارند.

انیمیشن سازی به نیروی پشتیبانی قوی و محاسبات پیچیده نیازمند است. برای ساخت یک انیمیشن حرفه ­ای انرژی و وقت زیادی را همه­ ی اعضای گروه باید صرف کنند تا یک اثر قابل ستایش طراحی شود. برای ساخت انیمیشن­ گاهی سه یا چهار سال زمان صرف می­شود.

توجه داشته باشید تمامی مراحل و سخنان گفته شده در این مقاله به صورت خلاصه و جمع بندی بیان گشته است. برای ساخت انیمیشن  به صورت حرفه ­ای باید به کلاس­های مخصوص روید یا در دانشگاه به تحصیل و آموزش تخصصی بپردازید.

اگر می­خواهید یک انیماتور شوید, کتاب چگونه می­توان یک انیماتور شد به شما کمک شایانی در اهداف چگونگی ساخت انیمیشن­ های دیزنی خواهد کرد. این کتاب را به صورت پی دی اف می­توانید دانلود کنید.

رشد 360 یک وب­سایت اینترنتی است که در زمینه­های تولید محتوا, طراحی سایت, مقاله نویسی فعالیت می­کند. اگر از خواندن این مقاله لذت بردید به این وب سایت اینترنتی مراجعه کنید.

چرا هزینه های ساخت یک انیمیشن دیزنی زیاد است؟

زیرا از نظر داستانی, کارگردانی, خلق آثار هنری, هزینه های سرور بهترین ها را در نظر میگیرند.

بهترین انیمیشن های دنیا مربوط به کدام شرکت ها می باشند؟

شرکت پیکسار و دیزنی لند

برترین انیمیشن های ساخته شده کدام اند؟

انیمیشن های زیادی ساخته شده است که بهترین در نوع خود هستندبرای مثال می توان به مینیون, پاندای کونگ فوکار, شیرشاه, زوتوپیا, رالف خرابکار و.... اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 8 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link