آشنایی کامل با انواع دامنه سایت

آشنایی کامل با انواع دامنه سایت

شگفت آور است که به طور دائم و ناخود آگاه، همیشه با انواع دامنه ها سر و کار داریم و از آن ها استفاده می کنیم؛ اما هنوز هم ممکن است به درستی با کاربرد و ارزش آن ها آشنا نباشیم. آیا می دانستید که هر وب سایتی با توجه به زمینه فعالیت خود، دامنه خاص خود را می طلبد؟!

امروزه دامنه ها به تعداد نامحدودی به چشم می خورند، اما اصلاً این پسوندهای اینترنتی چیستند و چه کاربردی دارند؟ ویژگی های آن ها چیست و مناسب ترین آن ها برای سایت ما کدام می باشد؟ در ادامه همین مقاله با ما همراه شوید تا به طور کامل به این سؤالات پاسخ دهیم.

آشنایی کامل با دامنه

دنیایی را تصور کنید که در آن هیچ کدام از ما انسان ها، از شناسنامه و مشخصات فردی جداگانه برخوردار نبودیم! آن گاه دیگر امکان شناسائی و دسترسی به هر فرد وجود نداشت.

دامنه ها نیز به عنوان یک برچسب یا مشخصه ای برای هر وب سایت به کار می روند. به بیانی ساده، دامنه همان آدرس اینترنتی است که کاربران توسط آن وارد وب سایت شما خواهند شد.

سایت هایی را تصور کنید که در ذهن شما نقش بسته اند و در صورت نیاز به هر کدام، سریعاً آدرس آن ها را به یاد می آورید و وارد آن ها می شوید، بدون آن که به جستجوی مجدد عبارات خاصی نیاز پیدا کنید. آیا بدون وجود دامنه، چنین چیزی امکان پذیر می بود؟!

به طور کلی، اولین گام شما در ایجاد یک سایت، ساخت دامنه و سپس خریداری هاست می باشد. این پسوندهای اینترنتی، مشخصاتی را دارا می باشند که باعث منحصر به فرد و شناسائی شدن هر سایتی با توجه به زمینه فعالیتشان خواهند شد.

یک دامنه، بایستی چه خصوصیاتی داشته باشد؟

نقش ایجاد یک دامنه بسیار مناسب را در موفقیت کسب و کار خود نادیده نگیرید. کافیست تا دامنه شما از خصوصیاتی برخوردار باشد تا محبوبیت سایت شما را دوچندان نمایند:

  • آدرس کوتاه و ساده و حداکثر دارای 12 کاراکتر به منظور استفاده و یادآوری سریع در اذهان عموم
  • نام دامنه نیز همانند آدرس دامنه بایستی ساده و قابل یادآوری باشد. امروزه کمتر سایتی را مشاهده می کنید که در نام دامنه خود از اعداد و کاراکترهایی اضافه همچون دش، آندرلاین، تکرار و… استفاده کرده باشند.
  • نام دامنه بهتر است تا حد امکان به زمینه سایت مربوط باشد و سمبلی از تخصص کلی مجموعه به حساب آید
  • استفاده از پسوندهای رایج در دامنه
  • جلوگیری از به کار بردن کاراکترهای غیر مجاز در دامنه

یک دامنه، بایستی چه خصوصیاتی داشته باشد؟

از ایجاد تا انهدام یک دامنه!

هر دامنه ای از چرخه حیاتی خاصی برخوردار می باشد. منظور از چرخه حیات دامنه، بازه زمانی میان تولید آن تا انهدام آن است. حال ممکن است با خود بگویید که مگر دامنه از بین می رود! متأسفانه این مسئله کاملاً حقیقت دارد.

شما عزیزان بایستی علاوه بر فرآیند ثبت دامنه، با چرخه حیات آن کاملاً آشنا باشید تا با رعایت مواردی، از نابودی دامنه خود حداکثر جلوگیری را به عمل آورید. در ادامه به 5 مرحله ایجاد تا انهدام یک دامنه سایت پرداخته ایم:

از ایجاد تا انهدام یک دامنه!

  • دوره آزاد

در این دوره، شما آزادید دامنه دلخواه خود را با پرداخت هزینه ای، به راحتی ثبت و خریداری نمایید. توجه داشته باشید این امر در صورتی امکان پذیر خواهد بود که دامنه شما قبلاً خریداری نشده باشد و در دست استفاده نباشد.

  • دوره فعال

در این دوره، با در دست داشتن دامنه مخصوص خود، می توانید از آن استفاده و در صورت نیاز، تا ده سال آن را تمدید نمایید.

  • دوره منقضی

در صورتی که دامنه خود را پس از گذراندن دوره فعال تمدید ننماید، وارد دوره منقضی خواهد شد که 45 روز مدت زمان آن است و پس از آن در صورت عدم اقدام به موقع، دامنه شما قفل خواهد شد.

  • دوره بازخرید

همانطور که اشاره نمودیم، در صورت عدم تمدید دامنه در دوره منقضی، وارد دوره بازخرید یا قفل دامنه خواهید شد. مدت زمان این دوره نیز یک ماه بوده و هزینه ای که در این دوره ملزم به پرداخت آن هستید، تقریباً ده برابر دوره های قبلی خواهد بود!

  • دوره حذف

در نهایت دامنه شما در صورت عدم بازخرید، به مدت 5 روز وارد دوره حذف خواهد شد و پس از آن مجدد وارد دوره آزاد شده تا هر کس در صورت نیاز آن را خریداری کند.

انواع دامنه را بشناسید

پسوندهای دامنه های سایت همانطور که اشاره نمودیم، با توجه به زمینه فعالیت آن ها، متفاوت می باشند. در ادامه به برخی از مطرح ترین این پسوندها اشاره نموده ایم:

  • پسوند .com برای سایت های تجاری
  • پسوند .int برای سازمان های بین المللی
  • پسوند .net برای سازمان های فعال در حوزه شبکه
  • پسوند .info برای سایت های فعال در حوزه اطلاع رسانی
  • پسوند .org برای سازمان های خصوصی و غیر تجاری
  • پسوند .name برای اشخاص حقیقی
  • پسوند .mobi برای شرکت های فعال در حوزه خدمات تلفن همراه

و…

ساخت، طراحی و مدیریت سایت توسط رشد 360

اهمیت برخورداری کسب و کار شما از سایتی با طراحی و محتوای طبق اصول سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو  و فاکتورهای جذب مشتری، به خصوص اگر تازه تأسیس باشد، از بیشترین اهمیت برخوردار است. اگر قصد دارید در بستر وب و دیگر شبکه های مجازی حرفی برای گفتن داشته باشید، اولین گام شما، سپردن کار به کاردان می باشد.

بدون شک خیلی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، شناخت درست و کاملی از مدیریت درست یک سایت طبق اصول سئو و تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ ندارند. ممکن است حتی این افراد نسبت به این موارد از اطلاعاتی برخوردار باشند، اما آیا با توجه به تغییرات مداوم اصول سئو و بازاریابی دیجیتالی، این اطلاعات قدیمی برای موفقیت کافی اند؟!

ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ رشد 360، حرفه ای ترین و کارکشته ترین افراد را گرد هم آورده ایم تا بتوانیم شما را چندین قدم به اهداف و ایده آل های کسب و کاری خود نزدیک تر نماییم. خدمات این مجموعه به همراه سابقه درخشان بالای یک دهه ای آن، اعتماد هر مخاطبی را به خود جلب می نماید.

آیا برای شرکت های در زمینه خدمات مسافرتی، نیز دامنه سایتی طراحی شده است؟

بله، دامنه .travel، مناسب ترین انتخاب برای شرکت هایی است که در زمینه خدمات مسافرتی فعالیت دارند.

دامنه .gov.ir برای کدام دسته از وب سایت ها مناسب می باشد؟

این دامنه را همیشه به عنوان پسوند وب سایت های مراکز دولتی و سایر ارگان های نظام همچون وزارتخانه ها و قوه ها دیده اید.

حداکثر تعداد کاراکتر برای هر دامنه، چقدر پیشنهاد می شود؟

آدرس دامنه هر چه ساده تر باشد، دسترسی کاربران به آن نیز راحت تر خواهد بود، لذا پیشنهاد می شود تا حد امکان کوتاه و حداکثر از 12 کاراکتر برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 13 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link