چگونه موشن گرافیک بسازیم؟

چگونه موشن گرافیک بسازیم؟

با گذر زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، فرصت های بسیاری برای هنرمندان و نو آوران پیش آمد تا بتوانند آثار منحصر به فرد و جدیدی خلق کنند. در این میان هنر های دیجیتالی نیز رشد یافتند و توانستند جایگاه خوبی میان مردم کسب کنند. این اثر های دیجیتالی  بسیار گسترده هستند ک از تصویر ها و نقاشی ها تا انیمیشن های متنوع را شامل می شود.

به طور کلی در حوزه انیمیشن پنج بخش متفاوت وجود دارد. استاپ موشن، موشن گرافیک، سه بعدی، دو بعدی و سنتی. ما در این مطلب به موشن گرافیک و چگونگی ساخت آن خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

 

موشن گرافیک و کاربرد هایش

موشن گرافیک چیست؟ پاسخ به این سوال  بسیار ساده است. موشن گرافیک یا موشن گرافی در واقع یکی از راه های ساخت انیمیشن محسوب می شود که راه بسیار بهتری هم هست. در شیوه موشن گرافیک تصویر های متنوع از انیمیشن ها و عکس های دیجیتالی به یک دیگر چسبانده می شوند و صدا ها نیز همراه آن ها هستند.

این اتفاق موجب می شود تا توهم حرکت در این تصویر ها صورت بگیرد. موشن گرافیک ها صرفا به روش دیجیتالی قابل ساخت نیستند و این امکان وجود دارد تا به صورت دستی هم طراحی و ایجاد شوند.

از مهم ترین و اساسی ترین کاربرد های موشن گرافیک می توان به صنعت سینما اشاره کرد. کاربرد های موشن گرافیک طیف گسترده ای را شامل می شوند که برخی از برجسته ترین آن ها شامل اینفوگرافی متحرکت، انیمیشن دو بعدی و نوشته های پویا است.

موشن گرافیک و کاربرد هایش

نحوه ساخت موشن گرافیک

در ادامه مبحث چگونه موشن گرافیک بسازیم باید بگوییم که برای شروع و انجام مراحل ساخت ابتدا می بایست نرم افزار های مورد نیاز را آماده داشته باشید. افرادی که طراح موشن گرافیک هستند مدت زمان طولانی را برای ایجاد و خلق یک اثر جدید صرف می کنند.

به طور کلی مراحل ساخت موشن گرافیک به شیش قدم و گام تقسیم می شود. در ابتدا نوشتن فیلم موشن گرافیک سپس تهیه استوری بورد پس از آن دوبلاژ و در ادامه طراحی گرافیکی، چیدمان اولیه و چیدمان نهایی. در ادامه مطلب تمامی این مراحل را به طور جداگانه ای بررسی می کنیم و برای شما شرح  خواهیم داد.

  • مرحله نخست نوشتن فیلم نامه

برای نوشتن فیلم نامه یک سناریو موشن گرافیک می بایست با توجه به گستردگی کار یک تیم نویسندگان و یا طراح ایجاد کرد که آن ها نیز با توجه به وسعت کار می بایست برنامه ریزی کنند و سپس شروع به کار کنند. در نوشتن فیلم نامه موشن گرافیک می بایست به نکاتی دقت کرد.

اولین نکته طول دوبلاژ و مخاطبان هست و می دانیم که مدت فیلم نامه رابطه مستقیمی با حجم موشن گرافیک دارد. برخی از طراحان موشن گرافیک طول فیلم نامه را با توجه به میزان دستمزدی که دریافت می کنند و یا محتوا تنظیم می کنند.

تایم استانداردی که برای کلیپ های موشن گرافیک وجود دارد میان 30 ثانیه تا 3 دقیقه است و طراح حرفه ای باید بتوانند در این بازه زمانی محتوا و پیام مد نظر را برساند.

  • ساخت استوری برد موشن گرافیک

از هیجان انگیز ترین و جالب ترین مراحل ساخت موشن گرافیک طراحی استوری برد است. در این مرحله فرصتی ایجاد می شود تا ایده ها و طراحی های درخواستی مشتری بر روی تصویر بیایند. مهم ترین گام در این مرحله انتقال فیلم نامه نوشته شده به استوری برد هست.

در این مرحله اصولا بیشترین زمان صرف می شود و طولانی است. در هنگام طراحی استوری برد باید نکاتی رعایت شود که از جمله آن ها توجه به مکان پخش ویدیو است، ویدیو می تواند در سینما، اینترنت، و یا کنفرانس های بزرگ پخش شود.

ساخت استوری برد موشن گرافیک

  • دوبلاژ موشن گرافیک

دوبلاژ ویدیو یکی دیگر از مهم نکاتی است که یک طراح موشن گرافیک مد نظر داشته باشد و در استوری برد های ویدیو صداهای متناسب برای خواندن فیلم نامه و اجرای نقش در موشن گرافیک انتخاب کند و در نهایت در پروژه به کار ببرد.

یک طراح برای انتخاب دوبلور متناسب با کار می بایست به پیام و محتوایی که اثر دارد، نحوه روایت آن  و در نهایت مخاطبان توجه ویژه داشته باشد.

  • کار گرافیکی

کار گرافیکی یک مرحله غیر ثابت در میان تمامی مرحله های تولید و ساخت یک موشن گرافیک است و همیشگی نیست. در این مرحله طراح پروژه به طور مداوم به ایجاد و خلق یک سری قاب و استایل هایی از کار بپردازد که هماهنگی و تناسب با پیام و محتوای ویدیو داشته باشد. در واقع چنین مرحله ای یک تصویر کلی از کار نهایی و موشن گرافیک ارائه می دهد.

  • چیدمان اولیه موشن گرافیک

قبل از اینکه کار به صورت رسمی انجام شود طراح موشن گرافیک به یک فایل صوتی نیاز خواهد داشت. این مرحله بسیار مهم است چرا که به طراح موشن گرافیک این اجازه را می دهد تا بخش های مختلف موشن گرافیک را مشخص کند.

پس از این گام فایل های خود را انتقال می دهد به نرم افزار های مورد نیاز تولید موشن گرافیک مانند افتر افکت که در این نرم افزار طراح به هماهنگی صدا ها و تصویر ها می پردازد.

  • چیدمان نهایی موشن گرافیک

مرحله آخر در واقع برای توجه به جزئیات کار و رفع هر گونه ایراد است. این مرحله نیز می تواند به سه گام تقسیم شود اضافه کردن موسیقی پایانی، افکت های صوتی و انیمیشن های تکمیلی.

 

ساخت موشن گرافیک در رشد

قطعا تا به الان متوجه شده اید که چگونه می توانیم موشن گرافیک بسازیم  و ساخت موشن گرافیک چقدر دشوار است. با این حال نمی‌توان از اهمیت موشن گرافیک در توسعه کسب و کار ها و ایجاد برندینگ به سادگی گذشت.

اگر شما هم دارای یک کسب و کار حرفه ای هستید و مایل هستید تا از این هنر دیجیتالی در مسیر کاری خود بهره ببرید اما توانایی ساخت آن را ندارید نیاز نیست نگران باشید تنها کافی است با رشد 360 ارتباط بگیرید و سفارش یک موشن گرافیک مرتبط با کسب و کار خود را ثبت کنید.

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک یا موشن گرافی در واقع یکی از راه های ساخت انیمیشن محسوب می شود.

موشن گرافیک در چند مرحله ساخته می شود ؟

موشن گرافیک در شش مرحله قابل انجام است.

کدام مرحله ساخت موشن گرافیک به طور ثابت نیست؟

مرحله کار گرافیکی ثابت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =

مشاوره رایگان

لطفا اطلاعات خود را وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
ارسال
close-link